Ştiri şi informaţii din toată lumea
    Editura Global Info / Literatură

    Ion Heliade Rădulescu

    Mihaida

    Fragment epic

    Cântul I

      Cânt armele române şi căpitanul mare
    Ce-mpinseră păgânii şi liberară ţara,
    Răzbunătoare spaimă luciră peste Istru,
    Peste Carpaţi trecură de glorie încinse
    Şi toţi românii-ntr-una uniră sub un sceptru,
    O acvilă, o lege, cum are ca să fie.
    În van o crudă soarte i-alungă ne-mpăcată,
    În van conspiră iadul să-i ţie-n întuneric
    Ş-asupra lor trimite fatala dezbinare
    Şi uneltiri străine şi-mperecheri civile,
    Căci Domnul îi protege şi-i ţine peste secoli
    Şi i-a ales să-şi facă din ei tărie mare.

      O, muză-mbărbătată ce-n Elicon n-ai nume,
    Ce soarele dreptăţii te-ncinde şi te-nspiră!
    Mută să fie buza profană ce te cheamă
    Să amăgească omul şi cerul să insulte.
    Severă deitate, a crimelor pedeapsă,
    Ce vizitezi pământul să deifaci pe oameni,
    Să fulgeri tirania, să reîntregi popoare!
    Eroica ta liră acordă cu unirea,
    Fă să-i auz vibrarea a coardelor sonoare
    Întinse-n negrul sânge tiranilor purpurii.
    Tu dă semnalul, muză, la prima mea cântare,
    În sânul meu revarsă mânia ceea sacră;
    Aprinde-a mele versuri cu flacăra-ţi divină,
    Şi voi aprinde inimi, voi deştepta românul
    Să te aţinte-n faţă, să te cunoască bine.

      Spune-mi, o, muză, toate eroicele fapte,
    Profunda-nţelepciune bărbatului cel mare
    Ce singur întreprinse şi fapta-ndependenţei,
    Şi fapta de unire, cel cuget salutariu.
    Cine este eroul ce, credincios al legii
    Şi patriei, re-mpinse barbari ce şiroiară
    Din Orient încoace să-nece libertatea,
    Să stingă creştinismul şi lumea să subjuge
    Sub oţelosul paloş şi oarba neştiinţă,
    Sforţând-o să îşi plece genunchii spre-nchinare
    La un răszeu de sângiuri, uitând pe ZEUL păcii,
    Pe zisa inspirată unui profet fanatic?
    Mihai cel Mare, domnul românilor şi fală!
    P-acela cânt, ş-ajută să bucin a lui fapte.
    Mult s-a luptat eroul cu braţul şi cu mintea:
    Multe nevoi învinse, varii nemici d-afară
    Şi mai fatali dinântru, şi soartea ne-mpăcată
    Pare c-o abătuse din lupta prelungită,
    Parcă-şi aflase omul s-o-nveţe să respecte
    O naţie celebră.
      Întreagă România gemea de ani atâţia
    Sub jugul sângeratic osmanului feroce.
    Fatală şi rea cobe-ncepuse Demiluna
    A se nălţa lucindă pe Dacia smerită.
    Şi glasul mueginiu în zi şi-n miezul nopţii
    Svola purtat de vânturi ca arpă infernală
    De crivăţ şuierată, şi răsuna profetic
    Înfiorând creştinul în empia chemare
    A numelui sinistru, ţipând: Allah! altà hu!
    Cambana solemnelă cu totul amuţise
    Pe lâng-aceste hule, blasfeme inspirate;
    Şi ruga pietoasă, ascunsă, spăimântată,
    Abia cuteza, mută, pe Crist să mai adoare...
    Pălită era crucea şi razele ei triste
    Ca domnul zilii-ntocmai când, în uimirea lumii,
    A umbrelor regină se pune înainte-i
    C-o sfaţă infernală ca să însufle spaima
    La inime credule pământului în doliu.
    Averea cumpătată şi însuşi neaverea
    Săteanului nemernic se spulbera din casă.
    Nici pasăre, nici vită, nici fructul muncei sale,
    Nici timp, nici loc, nici viaţa n-avea în siguranţă;
    N-avea să-şi plece capul, cu ce să-şi ducă traiul:
    Fugar, fără colibă, îşi blestema fiinţa;
    Iar stabil, adăpostu-i chema crudul nesaţiu:
    Domn, sclav, clăcaş, totuna; averi erau pericol
    Şi lipsa era foame, frig, tremur, agonie.
    Copilul de la mumă ca mielul spre junghiere
    Se-ngenunchea naintea beţiilor de sânge
    De ianiceri sălbatici şi crunţi în a lor pofte;
    Sau, încărcat de fiare, cu soru-sa-mpreună,
    Era mânat să-mparţă ultragiul şi durerea
    În locuri transdanubii, în domele ascunse
    Dorinţelor sfăţate, orgielor păgâne.
    .................................
    Eternul preapotente, ce nalţă şi doboară
    Rigate mari şi naţii, şi altele realţă,
    Din tronul preatăriei cel mai presus de ceruri
    Şi-ntins cât preatăria, în mijlocul de angeli
    Subt ale cui picioare aceste fără margini
    Domnii şi lumi de stele sânt pulbere de aur
    Şi splendidă, ş-aprinsă, în spaţiu avântată;
    Din ast tron ce coprinde nemărginirea toată
    Şi orice stea e parte, divină adornare
    A gloriei ce-ncinge întreaga-i majestate;
    Cu ochiu-i ce provede şi-n clipă răstrăbate
    Prin cristalinul spaţiu arcanele abise
    Şi cele mai ascunse ce faţă-i stau nainte,
    Se uită şi s-atinge l-atâtea varii chinuri
    A ginţilor române, a ginţilor creştine
    Ce gem subt împilarea nemicilor ai crucii,
    Şi stavilă decretă acestui torent barbar
    Ce, ca flagel al lumii, de multele abateri
    Din calea cea prescrisă în legea sa cea sântă
    Lăsase să izbească, s-ameninţe păcatul,
    Ca să cunoască omul cât pierde când îşi uită
    Amorul spre aproape, unirea către bine,
    Frăţia într-un tată şi sclav face din frate;
    . . . . . . . . . . . . . . . . . .
      Acum pe România plana al nopţii angel
    Şi uşura-mpilarea şi dorurile zilei,
    Când repede, mai iute decât clipirea însăşi,
    Arhangelul s-avântă de pe Carpaţi spre Istru
    Şi-şi îndreptează svolul spre vetrele lui Bucur,
    În noua rezidenţă, şi iată-l faţă-n faţă
    Cu angelul dormirii. Se-mbraţă, se salută.
    C-a ochilor dulci raze ce-aprinde simpatia,
    Ca două flăcări tineri ce se absorb într-una,
    Ca două atribute ce întregesc ideea
    În mintea concentrată, se înţeleg în clipă
    Şi ambii fac un angel mulţit în atribute.
    Ca fulger sunt în curte, ating tot ce veghează!
    Soldaţi în sentinelă, în prag adorm custodul,
    Străbat la domn în domă, şi scapără lucirea
    Din candela ce arde, şi stau în oratoriu.

      Aci viaţa vieţii, simbolul libertăţii
    Icoana învierii când în triumf CUVÂNTUL
    Dărapănă sclavia a sufletelor moarte,
    Şi înnoieşte omul spre cugetul cel mare,
    Însăşi acea icoană lucea d-a sa splendoare
    Şi reflecta lumina din candela de aur
    Ce-şi înălţa la ceruri o flacără-albăstruie
    Ce-o aprinsese prinţul cu pietoasa-i mână.
    Eroul, după-o lungă, profundă cugetare,
    Îşi terminase ruga cea după miezul nopţii
    Şi-n jeţul său purpuriu, cu fruntea p-a sa mână,
    În planuri salutarii şi varii, şi măreţe
    Îşi aţintase mintea către omnipotenţă
    Şi ochii pe icoană, a cărei cereşti raze
    Împrumuta puterea acelui dulce angel
    Ce-alină orice cuget şi-n aromire sacră
    Pe cuvioşi adoarme după fierbinte rugă.
    Aşa adoarme-eroul; şi serafimu-ndată
    Desparte de la sine pe fratele său angel,
    Ca pe o calitate abstrasă din substanţă;
    Îl lasă la solia-i, şi singur el, arhangel,
    În toată frumuseţea-i în umbră se deseamnă.
    S-apropie d-eroul, ş-asupra lui întinde
    O aripă alină şi albă ca lumina;
    Pe splendidele margini de fulguri diafane
    Se-ngână, se mărită acele culori varii
    A gloriei cu care îşi cinge cerul fruntea
    Când răcoritei sfere anunţă abondanţa.
    Cu ochii săi cerulii înamorat îl vede,
    Preveghetor l-aţintă, să nu-l atingă rază,
    Să, nu-l scoale lumina. Astfel o mumă vine,
    S-apropie de leagăn la pruncul său cu sânul
    Şi cu surâsu-n buze, în pieptu-i cu ardoarea,
    Se uită încântată la fructul tinereţii
    Ş-al păcii conjugale; acest fel serafimul
    Se uită caritabil, ş-ardintea lui vedere
    Vorbeşte, spune multe în domnul ce visează.
    A cerului decrete acum sunt cunoscute
    Lui Mihail cel Mare. Arhangelul e-n ceruri,
    Şi domnul se deşteaptă, drept în picioare sare.
    Şi caută, ş-ascultă, şi n-aude nimica,
    Nimic străin nu vede. A candelei lumină
    Se nalţă şi se lasă, şi vasul ei cel sacru
    Se leagănă uşure p-aureea-i catenă,
    Şi un profum de viaţă dintr-însa se exală.
    Mihai pasă la uşă şi pe custod îl află
    Dormind în a sa lance cu capul p-a sa dreaptă.
    Se-ntoarnă la icoană. Şi mintea-i se lumină,
    Îndată-i vine-n cuget ideea învierii
    Dezvoaltă, lămurită, acest fel cum la nimeni
    Nu mai venise încă. Se cearcă, se-nteroagă
    Şi alt cu tot se simte. E plin d-o-ncredinţare
    Necunoscută încă. În inima sa simte
    Decretele divine, şi braţul ş-a sa minte
    Capabile de faptă. Fântâna cugetării
    Inundă de-adevăruri, fiinţa îi îneacă.
    Repaos cere carnea şi-n svol îi este mintea.
    Cămara nu-l încape, şi largii paşi detună;
    Străbate, restrăbate întinsa-i încăpere,
    Gigantica sa umbră în lungu-i se deseamnă
    Şi repede-l urmează, circonferind pereţii.
    Vulcan în pieptu-i fierbe divina răzbunare,
    Cu miile-i vin planuri întru restabilirea
    A drepturilor patrii ş-a ţării re-ntregire.
    S-aşează să răsufle. Umbroasa-i, lata frunte
    În pumnu-i se-ncreţeşte şi-i încovoaie braţul.
    Astâmpăr nu e-ntr-însul şi-ndată se realţă.
    Sublim este bărbatul când intră în el geniul
    Cereştilor voinţe şi inspirat îl mişcă!
    Materia frământă în neastâmpăr sacru
    Şi-ncinde carne, minte! E alt Enoh ce svoală
    Pe aripa ştiinţei, răpit d-a sa credinţă!
    E un profet în planuri, al doilea Elie
    Ce pe un car de flăcări s-avântă către ceruri
    Să-nveste majestatea c-o frunte radioasă!
    Nu poate sta eroul, e drept la orologiu...
    E mult până la ziuă! ci poate napoiază!
    Şi trece la fereastră să caute afară.
    O aură uşure îi mângâie-ncet fruntea
    Şi părul îi răsfiră şi-i răcoreşte pieptul.
    Se reazemă pe braţe şi se răpeşte-n cuget,
    Revine iar în sine, şi orele-i par secoli
    Ce trec, cu toate astea, cu viaţa dimpreună,
    Ce şi ea ni se pare ca ziua strecurată.
    Trec orele şi, iată, cocoşul se aude,
    Ce îi strabate-auzul ca ultima cea trombă
    Ce cheamă la viaţă pe trepasaţi din secoli.
    Răcoarea dimineţii începe să se simtă,
    Ş-alboarea nu-ntârzie, la răsărituri spuntă;
    Se colorează-n urmă şi purpura-şi destinde
    Ridenta auroră, şi pier umbrele nopţii.
    Concerte mii de păsări salută dimineaţa.
    Natura se deşteaptă, şi cerul îşi deschide
    Eterne porţi de aur, şi soarele răsare.

      Primarele lui raze, lucirea matinală
    Inundă de lumină peloria lui frunte,
    Simbol independenţei la cugete române.
    Pe loc el se îndreaptă, se crede faţă-n faţă
    Cu însăşi providenţa, al cărei ochi l-aţintă,
    Prevăzător îi spune că e deschis asupră-i
    Şi răsărit-a ziua. E ora rugăciunii;
    Eroul îngenunche şi-nclină a sa frunte.
    În rugă totdauna tăcută-i era buza,
    Şi inima sa numai se exprima fierbinte
    Şi-şi dezvolta simţirea ce limba nu e-n stare
    Material să spuie; iar pietosu-i cuget
    Pe aripe de flăcări ce-i prumuta credinţa
    Svola până la tronul cerescului părinte,
    Ca sacru olocaust de umil şi drept suflet,
    Şi se-nturna în sânu-i reîncălzit, fierbinte,
    Aducător de pace. Aşa-ngenunche-eroul
    Ş-aţintă la cer mintea, ce încă ca icoană
    Cingea în tot cuprinsu-i cea vizie nocturnă,
    Şi graţia divină în toat-a lui fiinţă
    O simte revărsată, şi-l face să exclame,
    Tinzând a sale braţe: "O, Doamne al puterii,
    Ce-n zile de pericol ai fost a mea scutire!
    Şi când turbat nimicul cerea a mea viaţă,
    Atunci ca prin minune trimis-ai al tău angel
    Când îmi lucea în ochii-mi securea ucigaşă1
    A omului de sângiuri, şi îmblânzişi cruzimea,
    Făcând a-i cădea arma din mâna-i tremurândă.
    Şi mă salvaşi din gheare a fiarelor bipede,
    Ca să-mi încrezi la urmă căzutul acest popol
    Şi varga domnială. Tu, Doamne al minunii,
    Al graţiei ş-al vieţii! binevoişi ş-acuma
    A-mi revela arcane decrete, salutarii.
    E Domn, Domn, Zeul nostru! Românilor s-arată;
    Glorificat să fie trei-sântul al său nume!
    Şi-n binecuvântare cerescul său ministru,
    Ce-n numele lui vine, o, suflete, măreşte-l!"
    Era încă-n genunche Mihai, plin de sudoare,
    Şi lacrime eroici ştergea de p-a sa faţă,
    Când uşa se deschide şi intră scutierul...
    "Ce ştire?" "Preasfinţitul Eftimie..." — "Sosit-a?"
    "Cu ziua dimpreună intră în capitală
    Şi la metoh aşteaptă, soleşte-a sa venire
    A s-arăta la curte". — "Să vie." Scutierul
    Se-nclină, tăcut iese a împlini comanda.
    "Binevenit să fie al Domnului ministru!
    La timp sosi păstorul, şi cerul îl trimite.
    Ce cauză îl face Târgoviştea să lase,
    Vezi în istorie viaţa eroului.
    Să vie toată noaptea? ş-atâta neastâmpăr
    A mă vedea îndată?... Mi-e foarte necesariu
    Cu el a mă-nţelege. Păstorul ce veghează
    Când turma e-n pericol, şi prinţul ce nu doarme
    Când îngenunche ţara, din ochi îşi cunosc păsul,
    Nici unul nu e iudă... Se cere-aci unire,
    Bărbaţi a te încrede, făcuţi a te-nţelege...
    Mult poate chiriarhul cu viaţa cuvioasă...
    E legea înainte, şi patria, şi fiii,
    Ş-averea, şi viaţa... Le-a preţuit românul.
    Boierul e rea fiară! el numai se orbeşte
    Şi toate şi le vinde pe o speranţă numai
    Când are înainte o umbră de domnie.
    Ci om e şi boierul, şi omul e amestec
    De angel şi de demon... Avem şi partea bună,
    Iar partea infernală e rea când e-n putere...
    A împilat-o turcul... Să nu pierdem speranţa."

      Aşa cugeta prinţul şi cuvânta cu sine,
    Când intră chiriarhul Eftimie, zelosul.
    În Domnul îl salută şi-l binecuvântează.
    Eroul se înclină cerându-i umil dreapta
    C-o demnă curtezie, ce-nnobilă mărimea;
    Îl pune jos să şază şi caută în ochii-i,
    Şi recunoaşte-ntr-înşii aceeaşi exprimare
    Arcană şi divină a visului de noaptea
    Ce aprinsese-ntr-însul acea mânie sacră
    Şi regeneratoare. — Tu, muză, spune-acuma
    Ce vorbe-au între sine păstorii şi cu prinţii
    Când îşi cunosc solia şi păsurile ţării,
    Când au ca să reforme şi inima, şi mintea
    Popoarelor căzute, când răul predomină
    Pe mic şi peste mare, şi toţi s-abat din calea
    Prescrisă omenirii, şi nu e pân' la unul;
    Când au de a se teme de jugul din afară,
    De intrigi intestine, şi când conspiră iadul
    Asupra învierii a omenirii stinse
    În moartea cea morală. Tu spune, sau tu fă-ne
    A devina propusul şi planul, şi vorbirea
    A doi români ce singuri erau meniţi de Domnul
    A realţa poporul ş-a da viitorimii
    Exemplu de mari fapte şi cuget necesariu,
    Să ştie că românul nu moare, şi-l aşteaptă
    O soarte radioasă, serbată-n preursirea
    Divinelor decrete. Tu, muză, fă-ne iară
    Să ştim că viu e Domnul şi e progres în sine,
    Şi-i aşteptăm venirea, ce popolii realţă.
    Tu spune toate, zeie! Creştină libertate!
    Căci până la noi fama nu ne-a adus nimica
    Din câte se vorbiră în doma domnială
          Cu Dumnezeu de faţă.

    Cântul II

      Treizeci de zile-asemeni mai răsăriră încă
    Pe trista Românie, şi soarele asemeni
    D-atâtea ori trecuse peste aceleaşi scene
    De cereri fără margini, de pradă, violaţii,
    D-ucideri fără teamă, de ţipete, de sânge.
    De când în când păstorul se arăta la curte
    Şi se-nchidea cu duca în lungă conferinţă.
    Boierii între sine aveau adunări dese
    Şi chiriarhu-adesea era cu ei de faţă.
    În cele de pe urmă, nu înnoptase bine,
    Şi adunare mare era la banul Manta.
    Era închisă poarta ş-un ferentar sta-n pândă.
    În curtea spaţioasă se tot auzeau giruri
    De cai şi clunţul zornet zăbalelor spumate
    Ş-acea scuturătură ce duduie ca tunet,
    Şi baterea copitei, spărgând în neastâmpăr
    Gunoiul bătăturii cu iarba încolţită,
      Şi ninchezatul ager.
    Feciorii primblau încă chingaţi, înşelaţi caii
    Până să-i dea la iesle sub tinsele umbrare.

    În case-era-ntuneric; în sus, în capul scării,
    O surdă licurire din îngânată lampă
    Îşi revărsa lumina în lunga intrătură
    Şi arăta vederii bătrâni, gălbui pereţii.
    La uşa de intrare a sălii de ospeţe
    Sta un fecior din casă cu mâna sa pe cheie.
    În fund, în fundul sălii, un pat cât ţinea latul;
    O scoarţă purpurie în late vergi florate,
    Ţesută de băneasa, sta-ntinsă în tot lungul,
    Şi atârna la vale stufoşi şi mândri ciucuri;
    Şi laviţi prelungite în dreapta şi în stânga
    Roşeau într-o dimie întinsă-n ţinte albe,
    Ţesută iar în casă. O tavolă rotundă
    Şi mare sta la mijloc, c-o stofă belicoasă,
    Cu grei de argint ciucuri; o cruce sta pe dânsa,
    Cu tot, de tot de aur; o carte ferecată
    În smalţ şi nestemate, şi luminări trichellii,
    O vargă pastorală şi sacrele vestminte,
    Pontificala mitră lucea naintea crucii.
    În cap, în faţa uşii, un jeţ de nuc prea neted
    Şi vechi din alte zile, cu perna, rezemântul
    De catifea verzuie, cu ţinte pe el galbeni
    Ş-auree-n jos funde. La răsărit, icoane
    De la străbuni lăsate, ş-o candelă măreaţă
    Ardea întru tăcere, în sus, dasupra uşii,
    Însemnele băniei în arme-nchipuite,
    Cu lănci între stindarde, în jurul unei perne,
    Cu un toiag pe dânsa ş-o neagră gugiumană
    C-o penişoară albă; şi două steaguri drepte
    Drapa băneasca uşă. În partea cea din stânga
    Erau două coloane masive, de stil moric.
    Din una pân' la alta, o vargă de fier groasă
    Ş-o draperie deasă de dânsa suspendată,
    Cu ciucuri şi cu funde, ţinea uşor intrarea
    Cea largă, spaţioasă, formată-ntre coloane.
    Un alt fecior din casă, nepot de sor' lui Manta,
    Aci lângă cortină introducea pe oaspeţi
    În stanţa afundată, trecând prin intrătura
    Ce deschidea cortina. Aci sta banul Udrea,
    Bătrânul banul Manta şi banul al Craiovei,
    Mihalcea, belicosul, şi vornicul Dumitru,
    Şi Mircea cel hotarnic, Mirică logofătul,
    Isar şi Teodose, mintoşi logofeţi ambii,
    Vistierii Dan şi Pană, spătarul Vintilică,
    Spătarul Văcărescul şi aga Vitejescul,
    Şi aga Luca-Lungul, şi Radul Bărcănescul,
    Tustrei fraţii Buzeştii, Calofirescul Radul,
    Şi capul lor, păstorul Eftimie zelosul.

      Era-nvestiţi cu toţii ca-n zile de paradă:
    Îmbrăcătura strâmtă, îngust găitănată,
    Intra în cizme galbeni ce zornăiau în pinteni.
    Pieptare pe corp strânse în găitane late,
    La căpătâi cu nasturi; pe umeri chepenege
    În copce d-argint prinse, cu fir de tot cusute,
    Pe margini cu hârşie, lovea-ntr-o parte coapsa.
    D-o bellică centură ce cuprindea mijlocul
    Într-o curea cu ţinte, cu zale aurite,
    O sabie-appendută suna-n toată mişcarea.
    De gât decora pieptul colana cea de aur,
    Cea rămăşiţ-antică de cavalerii Romei.
    Pe spalle cădeau plete din mica gugiumană
    Şi pusă la o parte, cu fundul lăsat roşu.
    Iar banii-aveau, pe umeri, în loc de chepenege,
    Un lung şi splendid conteş; la mijloc cingătoarea
    Mai lată de mătase, cu două mari, rotunde,
    Masive, d-aur copce, ş-o pană-n gugiumană.
    Iar chiriarhu-n straie de lână umilită,
    Ş-o glugă monahală acoperea cărunte
    Şi cuvioase plete, căci pân' atuncea încă
    Gâmfarea bizantină nu corupsese clerul.
    "Rău se-ncuibă păgânul în ţară, badeo Udreo! --
    Suspină vechiul Manta; mult s-au stricat boierii!
    Ce moliciune mare e-n dumneavoastr-ăi tineri!
    Pe când eram eu june ş-aleserăm cu toţii
    Din Afumaţi pe Radul, când paşa din Nicopol
    Venea ca bei al ţării, cinci bătălii tot una
    Avurăm cu păgânii şi-nfrânserăm trufia
    Spurcatului Mehmet-bei. Ce foc era pe ţară!
    Cadiu în tot oraşul ! Turcime în tot satul!
    Junghieri şi pradă mare! Erau turbaţi păgânii.
    Junimea boierească p-atuncea avea sânge;
    Cu mic, cu mare, ţara era în arme toată
    Şi mi-ţi făcea pe turcul să ne respecte dreptul.
    Turcii d-acum sunt loaze, borfaşi, suferiţi trântori.
    Câţi cugetaţi să fie cu toţii-n toată ţara?"
      "Sunt mulţi, ucigă-i crucea! — răspunse Dan vistierul;
    Vro trei mii rămăşiţe de la domnii trecute
    Ce-n voie de nevoie, prin oarba nepăsare
    Şi moalea cârmuire, rămaseră în ţară
    Ca negustori, să zicem, şi-n faptă ca lăcuste.
    Pe lângă ei veniră pungaşi cu punga seacă,
    Acei ce-mprumutară pe hoţul de Lisandru
    Să-şi cumpere o ţară ca să o poată vinde;
    Şi spre-a-şi lua iar banii, luară în arendă
    Veniturile ţării cu oameni dimpreună.
    Şi datoria-aceea e rea, mare gangrenă,
    Din zi în zi tot creşte, se tot mulţesc datornici;
    Se-nfipseră în ţară ca lipitori mârşave
    Ce nu le mai smulgi altfel fără să rumpi şi carnea."
      "Le dai un praf de sare d-a neagră ca şi ele,
    Şi-apoi le vezi cum varsă, stârcindu-se, ăl sânge".
    Prorupse Rad' Buzescul c-un eroism sarcastic,
    Şi râseră boierii c-un râs de răzbunare
      Ce-anunţia mari fapte.
      "Pe lângă-aceste fiare, alţi vro trei mii ne-aduse
    Tot ciuma de Lisandru, sa-i fie, biet, spre pază,
    Să stoarcă cu ei ţara şi să domnească-n pace, —
    Urmă tot Dan vistierul, — căci el le da simbria."
      "Despotul în putere nu e fatal atâta
    Ca deşirata iazmă de un tiran molatic, —
    Prorupse chiriarhul sorbit în ascultare.
    Cea temere vulpeană, cea remuşcare cruntă,
    Ne-ncrederea în toate şi frica şi de umbră
    Îl fac uimit s-alerge la simbriaşi venetici
    Şi-n mână le dă viaţa cu ţara dimpreună.
    În dreptul lor acuma ei ca p-a lor avere
    În lung şi-n lat o pradă!" "Unde mai pui acuma, --
    Urmă iar vistierul, p-aceştia din urmă,
    Măriei-sale gvardii, ce din Constantinopol
    L-aduseră în ţară şi nu mai vor să fugă?
    Spahiii se-ndulciră la mierea şi la untul
    Ce cură copioase ca-n raiul ce visează
    Păgâna spurcăciune! Mult le plăcu viaţa
    Trândavă, vagabondă şi mult le veni bine
    Cu traiul cel uşure al celor dinainte
    Pungaşi, ş-adică gvardii ce mi-i aflară-n ţară."
      "Noi nu ştim ce le place, adăugi bătrânul,
    Nici cum le vine bine. Noi întrebăm acuma:
    Stau ei după tratate? Avem vro legătură?
    Se află vreun ordin al Porţii spre aceasta,
    Ca-n timpii lui Mehmet-bei ce aducea firmanul?
    Că, dacă coconaşii nu ştiu cu arma-n mână
    Să-şi apere moşia şi să-şi păstreze dreptul
    Ce bunii lor, bătrânii, ştiură, cu-al lor sânge,
    Să-l lase-n moştenire pe mari, sânte temeie,
    Încai să afle lumea că ne-am supus de frică.
    E vrun firman al Porţii ce nu va să cunoască
    Tratatele-n fiinţă, şi noi, biet, nu cunoaştem
    Nici cum se ţine pala, nici cum se-mpumnă lancea,
    Şi d-aia turcul astăzi se joacă cum îi vine
    Cu casca dorobanţă, cu conciul femeiuţei?
    Aceasta voi să aflu, să ne luăm de una."
      Atuncea logofătul, mintosul Teodose:
    "O, unchiule, răspunse, se ştie că vrun ordin
    Nu este de la Poartă a ne călca tratate,
    A ţine turcii-n ţară şi a-i lăsa să-şi facă
    Geamii şi locuinţe, să stoarcă pe creştinul,
    Să ne batjocorească şi legea, şi credinţa,
    Să-şi facă jucărie cu viaţa noastră însăşi.
    De faţă vreun ordin e drept că nu se vede;
    Vedeţi însă c-aicea e marghiolie mare,
    Că e hiclean păgânul şi nu ştie de lege.
    Încetul cu încetul, se-ntinde mereu turcul,
    Şi noi astăzi de voie, iar mâine de nevoie,
    Şi mai târziu de frică, să-i dăm ca de la sine,
    Ştii, una câte una, până s-or face toate.
    Prin colonii urzite, d-o parte crescând turcul,
    De alta stând românul, îţi ia astăzi copila,
    Mâine-ţi ucide tata, îţi spânzură flăcăul
    De ce să aibă suflet să-şi apere surora
    Ş-o mumă disperată; copilul ţi-l turceşte,
    Pe desfrânat ţi-i face beşleagă, să momească
    Pe alţii ca şi dânsul, până când, iată, ţara --
    Curat ţară turcească. Impuneri d-alde astea
    Nescrise şi piezişe cu mult sunt mai fatale
    Decât cele d-a dreptul, până când mai e sânge
    De românel prin vine şi vrun boier ca Manta
    Ş-o biată spadă-n mână, că ştii unde te afli,
    Şi ori mori ca românul, ori mi-ţi înveţi pe turcul
    Să-ţi recunoască braţul, d-a dreptul repezindu-l
    În sânul unei hurii." Se bucurau bătrânii
    La vorbele frumoase ce deştepta curajul
    În inimile june. Cât el de nalt se scoală
    Buzescul cel mai mare, ce nu prea vorbea multe,
    Şi-şi spune al său cuget: "Ce ordin ori neordin?
    Vedem cum merge treaba... De ici se îndreptează,
    Şi colo e-ajutorul." Şi sună ţeapăn pala,
    Nălţând la ceruri braţul, fierbând de răzbunare.
      "Sunt semne bune! bravo!" strigă banul Mihalcea.
      "Şi binecuvântate să-ţi fie ale vorbe",
    Adăugi păstorul, ştergând lacrime calde.
      "Nu s-au pierdut românii! — strigă şi banul Udrea —
    Ci staţi, să ştim ce facem. Noi ne sculăm cu arme,
    Şi ţara e puţină, de tot dărăpănată.
    N-ar fi de cuviinţă întâi să ne-nţelegem
    Sau cu vecinii noştri, sau c-o putere mare,
    Să cerem ajutoare?" "Ce ajutor, nea Udreo?! —
    Precurmă logofătul Isar cu carte multă;
    Nu este la loc vorba: pesemne d-alianţă
    Ai vrut s-aduci cuvântul; căci fratele moldavul
    Şi dincoaci transilvanul e într-aceeaşi stare,
    Şi toţi avem nevoie să ne întindem mâna
    În strânsă legătură şi unul pentru altul
    Să sară spre-ntărire, iar serbul şi bulgarul,
    De-şi simte scăpătarea şi jugul, scoată arma
    Şi cauză comună cu noi vie să facă.
    Aşa înţeleg lucrul. Iar dacă mergi cu mintea
    La neamţ sau leah, sau ungur, să cerem ajutoare,
    La astfel de-mprumute e camăta prea mare,
    Şi lipsa d-ajutoare ce nu le mai poţi duce!
    Nu vă-ncurcaţi cu şoangheri şi cu puteri de astea,
    Că unii ca aceştia or să ne puie capul
    În numele credinţei. D-o fi să scăpăm astăzi
    Ca să cădem iar mâine, schimbând mereu la juguri,
    Sau să întindem mâna, cerşind când ici, când colo
    Scutire şi protecţii, mai bine, fraţi, cu turcul,
    Mai bine jugul aspru; devie toată ţara
    Un paşalâc în formă: căci tot mai ai d-a crede
    Că poţi scăpa odată. Despotul d-altă lege,
    Ce nu prea ştie multe, încai te-nvaţă minte
    Să poţi fi om odată. Să ştiţi că turcul scade,
    Căci legea îi e oarbă; ş-atunci creştinul neted
    Îşi ia cele pierdute. Eu, zău, râvnesc la grecul,
    C-acum e pus prea bine şi a scăpat de smorfuri,
    De titluri bizantine, şi nu-i rămase alta
    Decât căzute templuri ş-aducerea-aminte
    De gloria străbună, servată într-o limbă
    Curată şi divină; şi suveniri c-acestea
    Reîntregesc popoare. Să ştiţi că ei odată
    Or să mugească astfel cum să-i auză lumea
    Şi pe temeiuri bune-şi vor re-ntări fiinţa."
      Se scoală după-acesta Calofirescul Radu
    Şi zice mai d-a dreptul: "Boieri, cu alte vorbe
    Îmi place mie pala ce-n ambele părţi taie
    Şi luce pe dasupra popoarelor corupte,
    Şi capul ce se nalţă mai sus de apa dreaptă
    Mi ţi-l retează iute, să vie la măsură.
    E bună, zău, măsura, şi-n noi capete multe
    Le văz cam ţuţuiate". "E bună vorba, tize!
    Adăugi şi Radul Buzescul din Craiova;
    S-a îngâmfat boierul, s-a sfemeiat cu totul;
    S-a dus acea virtute de suflete române,
    Ce îi părea batjocuri oricare alte titluri
    Ce ies din rânduiala anticelor costume.
    Mărimea cea română a fost numai în nume,
    Ce-şi face omul singur, şi-n titluri ce posede
    Pe-ntreagă demnitate şi numai pe persoana-i.
    Acum îl vezi c-aleargă după grăfii străine,
    Să-şi împletească coada cu bendă baronală
    Şi cruci să mi-şi atârne p-un piept făr' de virtute,
    Să iasă de vânzare ca marfa necătată.
    Boier e meserie de apărarea ţării,
    Iar nu nobilitate; căci nobil tot românul
    A fost întotdauna, ca cetăţean de Roma.
    Zău, legiuni atâtea ce stinseră dăcimea
    Nu mi-au venit p-aicea a domina tărâmul
    Sacrat cu al lor sânge, ca să-şi repuie-n urmă
    Romanele lor drepturi. De când pierdu românul
    Orgoliul de sine ş-uită a sa mărime
    Şi începu să lingă străină nobilare,
    D-atunci prevăz că ţara e p-a pierzării cale,
    Nu scapă până-n urmă de soarta ce-o aşteaptă
    Şi vine drept la vorba cu multă cumpănire
    Ce zise logofătul. Protecţii d-alde astea
    La nepoţeii noştri or să le dea prin piele.
    Departe d-aste locuri relaţii d-ajutoare!
    Şi eu prefer mai bine o pală ce te-nfrână
    Decât veninul dulce din cupă poleită
    Ce-mbată şi desfrână ş-omoară de tot statul."
      "O, fiilor, să fie cu dumneavoastră Domnul! —
    Mai zise chiriarhul aprins de un dor mare.
    Ce bună vă e vorba şi mintea bărbătească!
    De ce nu am putere să fac să cugeteze
    Pe toţi boierii astfel! căci toate le-aţi zis bine.
    E mare tirania când, chiară şi sinceră,
    Se dă d-a drept pe faţă şi, nepărtinitoare,
    N-alege mic sau mare, egali pe toţi îi face
    C-a cerului dreptate. În ea se-nvârtoşează
    Şi braţ, şi piept spre luptă, şi suflet se-mbărbată
    Spre marea suferinţă a crudelor martire
    Şi-ntreaga scuturare a jugului tiranic.
    Ea-ţi ia viaţ', avere şi însăşi libertatea,
    Îţi luptă legea-n faţă, te sforţă să o lepezi,
    Te cheamă la martiriu să întrevezi stâlparea.
    Se santifică omul în asprele catene,
    Sunt fraţi în fiare sclavii, se întăresc în Domnul.
    Se pietrifică braţul la bandele metalici,
    Şi când într-însul bate oţelul tiraniei,
    Răscapără scânteia divin' a libertăţii
    Şi-ncinde inimi, suflet, erou devine sclavul.
    E rea acea vulpeană, ascunsă despotie
    Ce-n planuri şovăite, c-o mână lungă, lungă,
    Sub mască de credinţă confrate se preface
    Şi-ţi sapă din temeie străbunul edificiu,
    Spoindu-l pe dasupra să crezi că îţi va bine.
    Nu-ţi ia a tale drepturi, te face-a i le cede
    Corupt, de bunăvoie; insuflă-mperecherea,
    Discordia din casă, dezbărbătează suflet,
    Dezmădulează corpul, îţi nalţă de modele
    Fiinţe sfemeiate, îţi face şi-ţi desface
    Fundamentala lege, te face să rupi singur
    Străbune legăminte, îţi pângăreşte limba
    Şi datini şi costume; şi te orbeşte-atâta,
    Să-ţi placă pângărire şi să-ţi conservi, ca naiba,
    Drept coarne infamia, să crezi că eşti şi mare
    Când, înger al sclaviei şi târâtor ca dânsa
    Şi tont, fără simţire, devii singur unealtă
    A-ţi amăgi un frate, făcându-ţi-l complice
    La-ntreaga subjugare, la moartea generală
          Ş-a numelui cel mare...
    Jug cesta se numeşte şi faptă a Satanei;
    Iar ceealaltă este o stare primitivă,
    Cel mult sălbăticie; e omenirea pruncă
    Ce are şi viaţă, şi viitor nainte.
    Sălbaticul, barbarul e omul neştiinţei;
    Şi dacă te subjugă, cu numărul te-mpilă
    Şi peste corp domină, iar nu şi-ntr-al tău suflet.
    Barbarul nu străbate în Roma şi Bizanţiu
    Decât peste corupţii; vandalul, turcu-apare
    Ca angel de urgie dreptăţii cei din ceruri
    Când omul uită legea; e foc de lămurire
    Ce inima prepară să simtă libertatea
          Şi preţul ei cel mare.
    E rău la soare-apune, că trage-a întuneric,
    După apus te-aşteaptă că vine miezul nopţii;
    D-acolo iezuiţii prepară tirania,
    D-acolo fiare-eterne ş-al sufletelor jug.
    Tiranii din Europa or să ne puie capul,
    Anticrist n-a să fie păgân de altă lege,
    Creştin va fi, spurcatul! ca-n numele credinţei
    Altarul să profane şi legea să o surpe
          Cu chiar numele legii...
    E rău a fi cu turcul; ci iazmă e creştinul
    Ce îţi declamă legea ca să te tragă-n cursă:
    Cordele de mătase uşor încolăcite
    Ce te sugrumă-ndată cât vrei să scapi din ele;
    Eşti prins şi te înghite; ţi-e şters din cartea vieţii
    Şi însuşi al tău nume. O, fii! cuvântul este
    A scutura jos jugul ş-a nu-l schimba cu altul
    Mai greu şi mai durabil. Ia să venim la capăt,
    La scopul ce ne-adună: ce facem noi cu turcul?"
      "Rezbel şi răzbunare!" strigară toţi dodată.
      "Dar cine ne e capul? — întreabă Bărcănescul,—
    Cu cine-avem d-a face? cu turcul şi cu vodă,
    Sau numai cu păgânul? Cum am putea străbate
    A fi-nţeleşi cu domnul ş-al trage-n partea noastră?
    Să n-avem două lupte, căci certele civile
    Desfiinţează naţii; de ele tot românul
    Să-şi facă sânta cruce, şi cât poate să fugă."
      "Prea bine zici, cumnate, — urmă vornicul Mitrea.
    Aici e mult de cuget de unde să începem.
    Când te încurci cu domnii, deschide-ţi întâi ochii
    Şi-i pipăie la vână. Cunoaştem noi lui vodă
    Şi inimă, şi cuget pe toată-ndoitura?"
      Răspunse-atunci bătrânul, păţitul banul Manta:
    "Copii, vodă nu este străin, îl ştim cu toţii;
    El e Mihai spătarul, e banul al Craiovei;
    El a ţinut cu ţara punându-şi în joc capul,
    Când vrea ca să-l ucidă spurcatul d-Alexandru.
    Nu crez să asurzească acum la vocea ţării."
      "Dar, unchiule,-l cunoaştem, — urmă Isar mintosul.
    Îl ştim de pe atuncea când ne mâncam amarul
    Cu dânsul dimpreună. Dar astăzi... deh! domneşte;
    Şi ştii că-n timpii noştri domnia n-o ia nimeni
    Cu degetul în gură: ce legături ascunse
    Şi ce de mai promiteri până s-ajungă vodă!
    Domnia azi d-afară se cumpără şi vinde,
    Alegerea e formă sau intrigi, violare.
    Domnia e arendă pe care îţi dai suflet
    Şi-n care arendaşul e una cu pristavul
    Ce-a mijlocit vânzarea... E bun, biet, tot românul,
    Ci intră dracu-ntr-însul cum s-a văzut călare
    Cu buzduganu-n mână..."
      "Noi să-ncercăm, nepoate", răspunse banul Manta
    Cu aer de om sigur.
      "Ce facem astă-seară? — prorupseră Buzeştii, —
    Se pune jurământul?"
      "O, fii, vream mai nainte un soţ nou a propune",
    Răspunse chiriarhul.
      "Tătuţă! Suntem siguri, — urmă greu banul Udrea, —
    Că noul nostru frate e om de omenie,
    Român să pui credinţă, când ni-l propune-o dată
          Păstorul nostru însuşi."
      "Cu toţii suntem siguri; dar cine-e? Cum îl cheamă?"
          Strigară iar cu toţii.
      Atuncea chiriarhul cătă la banul Manta
    Şi îi făcu cu capul să nu mai piarză timpul.
      Se scoală banul Manta şi trece-n sala mare;
    La uşa cea din dreapta respectuos s-arrestă
    Şi-ncet de trei ori bate. Dinântru îl întreabă:
    "Sunt toţi?" "Toţi!" îi răspunde... şi uşa se deschide.
    Îndată, drept şi sigur, un mare om propasă
    Şi repede-şi aruncă ochire acvilee
    Şi pasă drept la jeţul ce sta naintea crucii.
    Un stat înalt şi nobil, un port de majestate,
    O frunte mare, scoasă, ce cugetă departe,
    Scânteietori ochi ageri, sprâncene ebenine,
    Un nas roman, o buză pacefică, ridentă,
    O barbă marţială, un piept ce sparge soarta
    C-o tare paţienţă şi braţe musculoase.
    Tunică cârmâzie de catifea deschisă
    Cu ghinde, frunzi de aur la piept şi-n jur pe poale,
    Cădea p-o-mbrăcătură colana strâmt pe pulpe,
    Pe care coturni bellici roşea pân' la genunche
    Cu pinteni d-argint ageri. O copcă scânteindă
    În suma de brillante strângea a lui centură
    Ce talia pronunţă. De dânsa-n partea dreaptă
    O pală strălucente sub mână tare-appânde,
    E şi-mpumnat mânerul. Mijloc şi late spete
    Şi umeri se deseamnă sub mantă purpurie
    Şi largă şi uşure, în copci ca două stele
    Cavalereşte prinsă. De gât decora pieptul
    Colana cea de aur. O pelerină neagră
    De samuree piele cădea rotund pe mijloc.
    Un coif avea în dreapta, în loc de gugiumană,
    Drept bellică emblemă; ne-ncinsă-i era fruntea,
    Şi capul drept şi liber; descoperite plete
    Cădeau pe pelerină, ca dânsa negre, lucii,
          Eroic onduloase.
    O cugetare scurtă umbri creţindu-i fruntea;
    Ş-apoi, decis cu totul, aţintă pe ban Manta:
      "Să vie, badeo Manta!" Şi banu-ndată pasă
    În stanţele din stânga, şi-ndată iară iese
    Cu chiriarhu-n sală. Acesta se înclină
    Şi sacrele vestminte cu pietate-nveste,
    Plecat pe cap îşi pune pontificala mitră
          Şi-n dreapta îşi ia cârja.
      Iar trece banul Manta în stanţa adunării
    Şi-n treacăt ceva spune feciorului din casă.
    Intrând: "Boieri! — le zice, — păstorul în vestminte
    La jurământ ne cheamă; şi noul soţ aşteaptă
          Unire să conjure."
    Cu toţii trec în stanţa intrării şi vecină
    Cu sala solemnelă. Ban Manta face semnul,
    Feciorul trage coarda, cortina se deschide...
    Boierii împreună văd toţi pe însuşi vodă!
    Toţi repede pun mâna şi-mpumnă strâns mânerul;
    Dodată-ndoit cuget ca fulger îi străbate:
    Şi trădământul negru, ş-a planului plinire.
    Ardeau făclii sacrate, splendoarea era mare !
    Uimiţi erau boierii la umbră de lumină.
      "Încoa, boieri! — le zice asigurat eroul, —
    Cu voi aveţi un frate ce stă naintea crucii,
    Simbol creştin de chinuri, de moarte, de martiriu
    La care el se-nchină spre mântuirea ţării.
    Curajul ce vă-nsuflă, ardoarea generoasă
    Şi piepturi credincioase, şi braţele române
    Îmi sunt prea necesare la multa mea voinţă
    Şi fapta ce-ntreprindem... Veniţi: eu sunt al vostru,
    Şi voi a mele scuturi. Pe sântul evangeliu
    Eu vă anunţ de bine: o soartă ne aşteaptă
    Ş-o glorie comună. Veniţi, c-a mea chemare
          Vă adună aicea."
          "Dar, fiilor, — prorupse Eftimie zelosul, —
    Prepusuri la o parte! e mare domnul ţării:
    Această adunare ş-unire într-un cuget
    Nu este a mea faptă, e planul său ce însuşi
    L-a conceput în Domnul; el însuşi mă trimise
    Şi-mi dete-nsărcinarea să vă cunosc virtutea
          Şi dorul pentru ţară."

      Tu, muză, spune-mi svolul, entuziasmul mare
    Şi focul ce s-aprinse în inime române,
    Ce rechema acuma senaturile Romei,
    Ce se lupta cu soarta şi-ntemeia mărimea
    Împărătesei lumii. Răpiţi erau boierii
    În marea bucurie: li se părea-nceputul
    La fericitul termen. A lor minte străbate
    Pe aripe de flăcări în glorioasa cale
    Ce duca le deschide. Vin toţi în jurul mesei;
    Ban Manta-aduce steagul cu acvila romană,
    Cruceată-mpărăteasă, cu Constantin augustul
    Ce-ardică-n triumf crucea cu mamă-sa Elena:
    Semn mare că triumfă cel închinat la moarte.
      Cu tarea-i mână stângă eroul scoate brandul
    Ce fulgeră-n tot latul şi punta o depune
    Pe masă spre-nchinare. Ia steagu-n mâna dreaptă.
    Trag săbii toţi boierii, şi şuieră oţelul,
    Şi punta se depune respectuos pe masă,
          Onoare de oşteni.
    Ce semăna eroul, o, muză sinaită
    Ce-ncorporaşi întruna poporul Israel,
    Dând naţiei un nume, un suflet ş-o viaţă?
    Fiinţă muritoare pe Mihail-arhangel
    Nu l-a văzut vrodată cu sabia de flăcări;
    În mijlocul de angeli când jură-n cer credinţă
    Şi curăţă-empireul de impiile duhuri.
    Imaginaţi acuma pe Mihail al nostru,
    Cu gladiul în mână între române piepturi,
    Că jură răzbunare şi curăţirea ţării
    De crimele păgâne, şi veţi putea-nţelege
    Cereasca curăţire, pe cât poate icoana
    Material aduce ideea spirituală.
      Păstorul ia în mână făclie arzătoare,
    Şi-ntr-însul intră spiritul cel dătător de viaţă
          Popoarelor căzute.


    1844

    Note

    1. Vezi în istorie viaţa eroului.




    TE-AR MAI PUTEA INTERESA