Ştiri şi informaţii din toată lumea
    Editura Global Info / Literatură

    Ion Luca Caragiale

    O cronică de Crăciun...

    Într-o urâtă dimineaţă, pe la sfârşitul lui noiemvrie — ploaie, ninsoare, vifor, să nu scoţi un câne afară din bordei — chem pe cel mai încercat colaborator al Revoltei naţionale şi-i zic:

    — Stimate domnule Caracudi, dumneata, care de atâta timp ne-ai dat ca reporter dovezi de strălucită imaginaţie, eşti designat să faci ziarului nostru un important serviciu.

    — Care, domnule director?

    — Scoatem de Crăciun un număr „literar, ştiinţific şi artistic". Avem în sertare destulă materie; vom face o frumoasă selecţiune. Ne lipseşte numai cronica specială pentru sărbătoarea naşterii... Ce zici?

    — Cu plăcere...

    — Crăciunul cade luni; trebuie să apărem cel mai târziu joi la 21 de dimineaţă... Un numar de lux, îngrijit, nu rasolit ca numerele cotidiane; bine aranjat, tipărit frumos şi nu ciuruit de greşeli...

    — Binenţeles; ...dar...

    — Dar ce?...

    — ...Ia priviţi afară, ce vreme!

    În adevăr, e un vifor strajnic.

    — Ce are-a face vremea — zic eu — cu cronica noastră?

    — Nu prea are; dar... mă cheamă părintele la masă; mereu îmi face semne: i-e foame — s-a sculat de dimineaţă.

    Părintele este socrul confratelui. Domiciliază împreună, tocma peste drum de redacţia noastră, în curtea bisericii Sf. Ion. De pe prispa caselor se vede drept în redacţia noastră, şi viceversa, fireşte. Vara, când ţinem ferestrele deschise, îl cheamă reverendul pe ginere-său din gură: „Ignate, gata!" Iarna, îi face semne. De aceea, Caracudi lucrează totdeauna la masa de la fereastră.

    — Prin urmare — zic — nu te mai ţiu... ne-am înţeles: o cronică de Crăciun — „Betleemul, staulul, ieslea, steaua, magii ş.c.l." — nici mai lungă de trei, nici mai scurtă ca două coloane... Mi-ai luat măsura, ca un bun ciubotar ce eşti, calapodul mi-l cunoşti... încalţă-mă, iubite confrate, încalţă-mă frumos!

    Drept orce răspuns, iubitul confrate deschide fereastra, pe unde dă năvală-năuntru ca un vrăjmaş viforul d-afară, şi strigă tare peste drum:

    — La moment! să puie ciorba!

    Apoi mă salută şi iese.

    De prisos să fac istoricul căsniciei excelentului nostru colaborator. Mă mărginesc a reproduce câteva documente, după Revolta naţională, în ordinea lor cronologică; sunt ieşite toate din pana interesatului, prin urmare mai presus de orice bănuială de parţialitate:


    „Aflăm cu deosebită plăcere că aseară, 11 ianuarie, s-a celebrat, în biserica Sf. Ion, căsătoria valorosului nostru colaborator Ig. Caracudi cu gentila domnişoară Florica, eminenta profesoară de istorie, fiica sf.-sale părintelui stavroforul Pantelie Bîrzescu.

    Nuni au fost simpaticul şi iubitul nostru maestru, directorul Revoltei naţionale, cu graţioasa sa consoartă.

    Felicitările noastre cele mai călduroase."


    Cătră finele aceluiaşi an, la 21 dechemvrie, a doua zi de sf. Ignat, Revolta inserează în fruntea informaţiunilor:


    „Aflăm cu deosebită plăcere că gentila doamnă Florica Ig. Caracudi, eminenta profesoară de istorie, a dat aseară naştere unui drăgălaş băieţel Traian.

    Fericită coincidenţă! în aceeaşi zi, norocosul tată, valorosul nostru colaborator, d. Ig. Caracudi, a împlinit 35 de ani.

    Felicitările noastre cele mai călduroase."


    Peste un an şi două luni, iar „aflăm cu deosebită plăcere", minus „fericita coincidenţă", şi-n loc de Traian, Decebal.

    După un an şi o lună, întocmai; dar, în loc de Decebal, Aurelian.

    La anul în cap, asemenea; însă, în loc de Aurelian, Mircea.

    Nu trec bine unsprezece luni, şi iar „aflăm"; numai, în loc de Mircea, Dan.

    Pe toţi, de la Traian până la Dan inclusiv, eu i-am botezat. Care va să zică, vine că suntem rude prin alianţă cu familia Caracudi şi cu părintele stavroforul; de aceea, sf.-sa îmi zice: „n’ne Iancule!"

    *

    După plecarea valorosului, caut să-mi aranjez materiile din sertare pentru numărul de lux... Ia să vedem ce putem stoarce cu foarfeca, această presă idraulică a redacţiei.

    Artă fără tendinţă şi tendinţă cu artă, sau Artă cu tendinţă şi tendinţă fără artă — 65 de file, cu va urma — studiu estetic de palpitantă actualitate!

    Rolul presei ca a patra putere în statul constituţional modern (sfinte Ignate!) — 77 de file, şi fireşte cu va...

    În pustiul lumii mari, novelă — o sută de file, format ministerial, foarte mărunt şi clar scrise, fără cea mai mică ştersătură sau îndreptare... Asta nu poate fi supusă presei idraulice: totul, silabă după silabă, trebuieşte cu scumpătate respectat... Vom da numai începutul în numărul special, şi va urma în numerele cotidiane, vreo treizeci de foiletoane duble — un noroc pentru Revolta!... Admirabilă povestire!


    În pustiul lumii mari este istoria unui băiat de la ţară, care, după ce face studii înalte, la noi şi-n Europa, ajunge profesor în mare vază la Bucureşti. Suflet curat, plin de avânt, de iluziuni şi de ideal, ca orice copil sănătos din popor, caută în lumea mare, unde este introdus de un coleg sceptic — lume putredă de corupţie — un suflet, să-l înţeleagă... în zadar!... Măşti pe obrazuri; în inimi, perfidie! fard şi minciună! chloroză1 şi parfum! putrigai în poleială!

    Dezgustat de acest „pustiu", se duce-n vacanţa mare acasă, la ţară, de unde a plecat aşa de demult. Acolo, i se redeşteaptă toate amintirile sfintei copilării: i le povestesc cu drag şi pe rând, fiecare cu glasu-i particular, căsuţa părintească, hanul, aria, pătulul, moara, pârâiaşul, clopotele de la biserică şi de la gâtul vitelor ce se-ntorc seara-n sat; apoi, potecuţele, păduricea, dealul, valea, soarele, luna, stelele, cântecul pasărilor sălbatice şi domestice; în fine, picăturile de ploaie, adiarea vântului, miresmele fâneţelor ş. cl.

    Încântat de atâtea tainice povestiri, el se-ntâlneşte la horă, într-o duminică, cu Neacşa, fată vânjoasă, roşie ca un bujor şi „nefardată", care nu ştie franţuzeşte, nici nu dansează bostonul şi cake-walk2; dar care vorbeşte o românească pură, plină de farmecul originalităţii folclorice, şi joacă hora şi bătuta, brâul şi chindia, de dârdâie pământul, până dă de mal pe toţi flăcăii satului, ba şi pe alţii, veniţi de prin satele vecine de dor să joace cu dânsa...

    El, transportat, supunându-se unei mişcări „lăuntrice", îi face un compliment — ea, asudată, îi arde o palmă; el se vâră s-o ia-n braţe — ea îi trage un pumn în falcă; el se-ndeasă mereu s-o sărute — ea îi zice: „O! călca-te-ar!" şi-i dă un brânci de-l aruncă grămadă în şanţul drumului... El se scoală d-acolo zdruncinat, oftează din adânc, se scutură frumos, merge drept la tatăl Neacşei — moş Oancea Tureatcă, un bătrân român neaoş, cuminte şi vesel, vestit pentru păcăliturile şi glumele lui, şapte poştii de jur împrejur — şi... cere mâna bujorului de fată.

    E estetic, fiind natural şi logic... Ceea ce se numeşte le coup de foudre (dragoste ca trăsnetul) se explică mai mult decât la oraşe la ţară, unde nu se pomeneşte încă de paratonere3... Mâna cerută este, după nazurile de rigoare ale copilei, acordată... Nuntă mare cu descripţia amănunţită a tutulor străvechilor datine române, atât de originale şi de pitoreşti... Şi eroul e fericit.

    „Uf! am scăpat de pustiul lumii!"

    Zicând acestea, dă să-şi îmbrăţişeze nevasta, de faţă cu atâţia veseli nuntaşi.

    „Astâmpăr'te, mă! loì-te-ar!..." zice pudică Neacşa, ferindu-se de indiscreta pornire a legitimului şi repezindu-l cât colo...

    Toţi nuntaşii fac mare haz, iar înţeleptul bătrân, moş Oancea Tureatcă, un fel de „povestea vorbei" în carne şi-n oase, zâmbind cu adânc înţeles, şopteşte:

    „Vezi ce face pustia de dragoste, vere?... Aolică, ce-am ajuns, să iubim pe subt ascuns!"

    Şi aşa se sfârşeşte frumoasa povestire la fila o sută — prea degrabă!... păcat4!


    Desigur nu sunt un om mulţumit de sine însuşi... înţeleg destul de bine cu cât de nesuficiente mijloace m-au înzestrat zânele ursindu-mă carierii pline de-nalte răspunderi, nobilei misiuni de publicist român. Cu toate astea, niciodată n-am simţit sub coastele din stânga dureroasa (după cât văd la alţii) rozătură a viermelui invidiei. Slavă ţie, doamne! în inima mea destule rele au putut încăpea; dar n-a fost locşor într-însa şi pentru groaznicul parazit verde!... Şi totuşi, simt nespusă mâhnire la vederea unui pachet de atâtea file format ministerial, curat şi mărunt scrise... A! de ce nu poate şi pana mea, alergând făr-a se poticni, străbate întinsele albe câmpii?... Cum nu ştiu şi eu birui pe nerăsuflate candoarea câtorva testele de hârtie?... Pentru ce, crude ursitoare, nu e-n stare şi mâna mea seacă să toarne atâtea generoase torente şi cascade de proză?

    Pe când fac tristele mele reflexiuni, intră, plouat ca un căţeluş lăţos, tânărul şi simpaticul nostru colaborator literar, pseudonimul Piccolino — un copil care a primit de mic o distinsă educaţie literară franceză în casa părintească; la anul, termină liceul; e încă minor; dar ce talent! cu ce facilitate şi personală apucătură îţi aruncă rima!

    L-am întrebat, când, sfios, mi-a adus întâia oară câteva poezioare, nişte adevarate perle: “Enseigne-moi, jeune homme, où trouves-tu la rime”5?… El mi-a răspuns îndată, modest, dar sigur: „La rime, cher patron, est mon souci minime6.

    — Piccolino drăguţă, tocmai la dumneata mă gândeam... Un număr special de Crăciun numai cu proză e ca un cozonac fără stafide. Poţi, te rog, să-mi dai curând două-trei poezioare?

    — Vi le aranjez îndată, maestre; le am aproape gata.

    Şi mititelul bard, după ce-şi atârnă pălăria şi paltonaşul, îşi suflă în degetele-i delicate, se ghemuieşte la un colţ de masă cu spatele spre sobă şi-ncepe să lucreze... I-auz pana scârţâind ca un şoricel care ronţăie pripit în taină.

    În mai puţin de o jumătate de ceas, minorul îmi prezintă trei pumni de stafide şcoală-modernă, pline de savoare.

    — Bravo, tinere favorit al graţioasei Erato7! Versurile dumitale sunt delicioase. Sper să scoatem un cozonac hors concours8.

    *

    Au trecut peste două săptămâni de la acestea: vine Crăciunul. În fiecare zi, îl întreb pe amicul Caracudi:

    — Dar cronica?

    — E ca şi gata.

    — Când mi-o aduci?

    — Mâine.

    Tot aşa de azi pe mâine, am ajuns marţi în ajunul lui Ignat: poimâine dimineaţa trebuie să apară numărul... Materia cealaltă e gata.

    Aştept toată ziua — degeaba.

    Îi trimit vorbă acasă peste drum — îmi dă răspuns să n-am grije.

    Deschid fereastra; îl strig — nimic.

    Se-nserează bine... Un gând neplăcut îmi flutură prin cap la amintirea proastei glume ce i-am făcut-o; să ştii că am rămas fără cronică de Crăciun — m-a-ncălţat!... Cârpaciul tot cârpaci!

    D-abia a zburat gândul meu, şi iată d. Caracudi... Cum îl văd:

    — Cronica! unde e cronica, nene?

    — E dată la tipografie.

    — Adevărat?

    — Pe onoarea mea!...

    Şi zicând acestea, mă priveste cu acel zâmbet şi acea clipire din ochi caracteristice, cari, de câte ori le întâmpini, te fac să gândeşti: dacă ăsta nu este imbecil, atunci mă crede pe mine că sunt.


    De vreo câteva zile se-ndreptase vremea; se zbicise bine; speram, după semne, s-avem zile frumoase de sărbători — când colo, peste noapte spre Ignat, se schimbă deodată vântul, şi ţin'te iar!!... Plouă, ninge, îngheaţă, se topeşte; vifor orb; o vreme — să nu scoţi un reporter afară din redacţie.

    Mă scol dis-de-dimineaţă cu grije. Cum mă deştept, îmi dă servitoarea o scrisoare; e de la d. Costică, paginatorul ziarului:


    „Domnule Iancule, cronica dată de d. Caracudi am oprit s-o culeagă; acuma nu merge; trebuie amânată pân' la primăvară. Stăm pe loc cu numărul. Ce e de făcut? Vă rugăm, veniţi cât se poate mai curând."


    Nu înţeleg... Ce să fie? Iute, mă sui într-o birje... Ce vreme, Dumnezeule!... Am ajuns.

    — Ce e, domnule Costică?

    — Uite, domnule Iancule. Citesc, ca dus de pe lume:


    „Christos a-nviat!!
    De la un capăt al globului la cellalt, din răsărit până-n apus, de la miazănoapte pân' la miazăzi, pe când natura se-mpodobeşte în strălucitele vestminte ale primăverii, în sunetele triumfale a mii şi milioane de clopote de la mândrele catedrale ale celor mai splendide capitale de imperie, până la umilele bisericuţe din cele mai sărmane cătune, popoarele creştine se salută vesele cu magicele cuvinte: Cristos a-nviat!"


    — A! infamul! asasinul! strig eu. M-a omorât Caracudi, frate Costică!... ce e de făcut?

    — Faceţi dv. ceva la iuţeală.

    Fuga, la redacţie... Nu voi nici să-mi arunc ochii peste drum... Scriu şi şterg, şi iar încep şi iar şterg... tremur şi m-apucă un cârcel la deget... nu mai pot ţinea condeiul... Şi ceasurile sunt aproape zece!... şi iar îmi blestem ursitoarele!... când — apare pe uşe, cine!... cine? asasinul! D-abia pot ridica privirea şi, cu glasul leşinat ca de lehuză după grea facere, îi zic:

    — Mersi, nene Caracudi!... Bine ţi-ai bătut joc de mine, drăguţele!

    — Cum joc, domnule director?

    — Poftim.

    Şi-i întind filele mototolite. Le priveşte şi-ncepe să râză.

    — Scuzaţi; a fost o mică eroare... Eu le am cronicele astea gata... Dar, prin ce am trecut de ieri până adineaori — dac-aţi şti! am greşit; n-am luat seama când am scos-o din sertar... (şi cât îmi vorbeşte foarte volubil, mereu se uită pe fereastră). Merg să v-aduc una de Crăciun... ştiu sigur că am şi una de Crăciun... trebuie să am şi una de Crăciun... Numa s-o găsesc... fiindcă acuma e un deranj la noi... Nu v-am spus... A născut Florica...

    Eu, din ce în ce mai leşinat:

    — Când?

    — Adineaori, pe la şapte dimineaţa...

    — ...Cum?

    — E fată... dar are încă dureri.

    — Atunci, nu mai trebuie să te duci, frate Caracudi. Tot ce te rog e să iei un condei, că eu nu pot scrie, am un cârcel la degete...

    Scot din raft tomul 11 din Larousse, îl deschid şi zic blând valorosului tată:

    — Scrie, te rog.

    El s-aşează la locu-i lângă fereastră, pe care o şterge bine de abureală cu căciula. Eu dictez:

    „Sărbătoarea Crăciunului este una dintre cele mai vechi ale creştinătăţii. Ca să ajungem la epoca instituirii ei, trebuie să suim până aproape de leagănul bisericii. După unii autori, această sărbătoare a fost statornicită, la anul 138 al erei noastre, de către episcopul Telesfor..."

    Văd pe Caracudi scriind cu ochii pe fereastră, fără să se uite la condei.

    — Ce-am zis? îl întreb.

    — „...anul 1883 al erei noastre de către episcopul Telefon..."

    Şi până să-i strig eu „ieşi afară!" trânteşte condeiul, pune mâna pe căciulă şi iese ca din tun, bufnind uşa.

    Peste un moment, Piccolino... îi dictez articolul. Dup-amiazi tirajul a patru pagini e aproape gata...

    Şi iată iar d. Caracudi — foarte radios.

    — Domnule director, am o informaţiune care trebuie să treacă neapărat în numărul de lux. Ştiu că o să vă facă plăcere... Şi-mi citeşte:


    „Aflăm cu deosebită plăcere că gentila doamnă Florica Ig. Caracudi, eminenta profesoară de istorie, a dat azi-dimineaţă, 20 decembrie, naştere la două fetiţe, Despina şi Kiajna.

    Fericită coincidenţă! în aceeaşi zi, norocosul tată, valorosul nostru colaborator, d. Ig. Caracudi, a împlinit 40 de ani.

    Felicitările noastre cele mai călduroase."


    Numărul nostru a ieşit tare frumos. Au făcut mult efect şi articolele ştiinţifice şi poeziile şi începutul nuvelei; dar mai ales au impus un vădit respect confraţilor informaţia cu „fericita coincidenţă" şi savantul meu articol despre instituţia sfântului episcop Telefon.

    Duminică, în ajunul Crăciunului, primim la redacţie vizita părintelui stavroforul Pantelie Bîrzescu, care vine să ne heretisească cu naşterea, însoţit de valorosul nostru colaborator — straşnic de veseli amândoi.

    — Naşterea ta, Christoase dumnezeul nostru, răsărit-a lumii lumina cunoştinţei... ş.cl.

    Şi după ce isprăveşte cântarea:

    — La mulţi ani, n'ne Iancule!

    Eu mă închin smerit, sărut icoana şi, aruncând ginerelui o privire dulceagă, răspund socrului:

    — Adevărat a-nviat, taică părinte!

    Ş-afară-i grozav... şi plouă şi ninge, şi pică şi-ngheaţă... o zloată cumplită... un vifor nebun... o vreme, prăpăd! să nu iasă un popă afară din casă.

    Note

    1. Anemie, paloare a figurii.

    2. Dansuri la modă pe la 1900.

    3. Paratrăsnete.

    4. Caragiale parodiază stilul nuvelelor sămănătoriste, care idilizau viaţa satului.

    5. Invaţă-mă, tinere, unde găseşti rima (fr.)

    6. Rima, dragă patroane, e grija mea cea mai neânsemnată. (fr.)

    7. Muza poeziei lirice.

    8. Puţini desigur dintre cititorii acestor rânduri vor fi apucat pe vremuri "Revolta Naţională", de mult acum dispărută. De aceea, nu credem nepotrivit a da aci o probă de talentul precocelui nostru colaborator literar:

    ABIS

    Da, mă iubesti: dar simt prea bine,
    Cu cât te strâng la pieptul meu,
    Că-i un abis pană la tine...
    Eu nu sunt tu — tu nu eşti eu.

    Şi dragostea ce am simţit-o
    Să umple-abisul nu putu...
    De te-as iubi oricât, iubito,
    Tu nu eşti eu — eu nu sunt tu.

    Piccolino (n.a.)




    TE-AR MAI PUTEA INTERESA