Ştiri şi informaţii din toată lumea
    Editura Global Info / Literatură

    Ion Luca Caragiale

    Linia ferată Ploieşti – Predeal

    Cestiunea revizuirii art. 7, în stadiul de încordare la care a ajuns, ne absoarbe toată atenţia, aşa încât dela o vreme încoace şi publicul şi presa trec cu vederea orice alte întrebări de interes general, oricât ar fi aminteri de importante în sinele. Astfel vedem că de mult încă nu se mai gândeşte nimini la cestiunea construirii căii ferate a Statului Ploeşti-Predeal, care cu toate astea merită o deosibită atenţiune. Linia aceasta, ca mai toate întreprinderile noastre publice, are o istorie nenorocită, pe care nu avem nevoie a o amănunţi aici, deoarece e ştiută de toţi. Contractul concesiunii construirii liniei Ploeşti-Predeal a fost odată reziliat, din cauză că concesionarul de atunci nu s'a ţinut de mai multe îngajamente de căpetenie stipulate în caetul de însărcinări. Un alt concesionar a luat sarcina terminării liniei şi lucrările au urmat înainte. Linia nu e încă terminată, precum se ştie, în partea din valea Prahovei: însă funcţionează din Ploeşti până în Câmpina şi din Sinaia până în Predeal.

    Din izvor sigur, aflăm astăzi mai multe lucruri destul de grave în privinţa construirii liniei pe valea Prahovei şi în privinţa materialului mişcător în genere. Pe valea Prahovei trebuesc a se face lucrări de apărare în contra puterii râului. Concesionarul de mai nainte a ajuns la reziliarea contractului tocmai din pricina acelor lucrări, pe cari odată le-a luat apa, de unde a rezultat întârziarea termenului de construire şi nişte pagube sdruncinătoare pentru dânsul, aşa încât n'a mai putut continua la desăvârşirea lucrării. Asupra lucrărilor celor nouă de apărare, executate sub noua concesiune, o persoană competentă ne spune că dânsele sunt aproape tot aşa de slabe ca şi cele d'întâi. Materialul din care sunt clădite e de o calitate ordinară, şi executarea lucrării lasă mult de dorit. O năvălire răpede a apei va cauza daca nu o complectă distrugere a tutulor, cel puţin în parte stricăciuni şi pagube însemnate. Aceea ce e şi mai trist este că, după cum ni se relatează, diferitele comisiuni, însărcinate de guvern cu examinarea acelor lucrări, par dispuse a aproba acele lucrări, cari, deşi mai prejos de condiţiunile impuse concesiunii, şi prin urmare neacceptabile, au să treacă de bune şi Statul le va primi ca atari. Se mai zice, - şi, deşi sub rezervă, ne credem datori a înregistra şi acest sgomot - că numitele comisiuni sunt compuse din persoane cari au fost însărcinate şi cu deosebite expertize în daraverile concesiunii. Asupra acestui punct, nu putem dar atrage îndestul atenţia locurilor competente. Afară de aceasta, în privinţa materialului mişcător, nu avem informaţii mai bune. Vagoanele sunt construite altfel decât tipurile date prin caetul de însărcinări, altfel, adică mult mai rău. Fierăria este subţire, de proastă calitate, rău lucrată şi prin urmare foarte puţin trainică. Lemnăria este în parte verde şi în parte veche şi putredă; în genere fiind rău încheiată, se scorojeşte şi se strâmbează. Toată spoiala lucrului pe din afară nu poate amăgi un ochi care-şi dă osteneala să se uite mai d'aproape. Scoabele dela încheieturi, bătute în lemn vechiu, încep a se mişca în găurile lor, pentrucă lemnul se macină la fiece sguduitură cât de slabă. Între control şi concesiune s'a ivit de multe ori neînţelegeri în această privinţă, însă nicio îndreptare a răului n'a rezultat din acestea.

    Ne mărginim din parte-ne să semnalăm cele ce ni se relatează în privinţa liniei ferate Ploeşti-Predeal, rezervându-ne, asupra celor două puncte, arătate mai sus şi asupra altora încă, a reveni cu amănunte anumite şi cu date precise. Până atunci, noi exprimăm teama că radicalii nu-şi vor fi uitat deprinderile, şi că ne pregătesc un nou scandal á la Strousberg.




    TE-AR MAI PUTEA INTERESA