Afaceri / Texte legislative |
NORME METODOLOGICE din 1 noiembrie 2001 privind autorizarea functionarii persoanelor juridice si fizice din punct de vedere al protectiei muncii
NORME METODOLOGICE din 1 noiembrie 2001 privind autorizarea functionarii persoanelor juridice si fizice din punct de vedere al protectiei muncii
|
CAPITOLUL I: Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezentele norme metodologice stabilesc procedura autorizarii si reautorizarii functionarii persoanelor juridice si fizice din punct de vedere al protectiei muncii.
(2) Autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii reprezinta documentul care conditioneaza functionarea persoanelor juridice si fizice de respectarea legislatiei de protectie a muncii, in scopul prevenirii accidentelor de munca si bolilor profesionale.
(3) Eliberarea autorizatiei de functionare din punct de vedere al protectiei muncii da dreptul persoanelor juridice si fizice sa functioneze si sa desfasoare activitatile pentru care au fost autorizate.
Art. 2. - Autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii se elibereaza de catre inspectoratul teritorial de munca organizat la nivelul fiecarui judet sau al municipiului Bucuresti, in a carui raza teritoriala se afla sediul persoanei juridice, adresa persoanei fizice sau punctele de lucru unde se desfasoara o activitate.
CAPITOLUL II: Obligatiile persoanei juridice si persoanei fizice
Art. 3. - Pentru obtinerea autorizatiei de functionare din punct de vedere al protectiei muncii persoana juridica sau persoana fizica va depune la inspectoratul teritorial de munca un dosar cuprinzand urmatoarele documente:
a) cerere de acordare a autorizatiei de functionare din punct de vedere al protectiei muncii, in doua exemplare semnate in original de conducatorul persoanei juridice sau de persoana fizica, conform modelului prezentat in anexa nr. 1;
b) copii de pe actele de infiintare;
c) declaratia pe propria raspundere privind respectarea legislatiei de protectie a muncii, conform modelului prezentat in anexa nr. 2;
d) copii de pe certificatele de conformitate ale echipamentelor tehnice folosite in zone cu pericol de explozie (dupa caz);
e) dovada achitarii tarifului pentru obtinerea autorizatiei de functionare din punct de vedere al protectiei muncii.
CAPITOLUL III: Procedura de autorizare
Art. 4. - In termen de 30 de zile de la inregistrarea cererii de autorizare inspectoratul teritorial de munca va proceda astfel:
a) va evalua continutul documentelor din dosarul solicitantului din punct de vedere al legislatiei de protectie a muncii;
b) va controla la sediul solicitantului, in situatia in care acesta desfasoara activitati prevazute in codul CAEN, asigurarea conditiilor minime necesare in vederea prevenirii accidentelor de munca si bolilor profesionale;
c) va redacta procesul-verbal de control, propunand clar acordarea sau respingerea autorizarii;
d) dupa caz, va elibera autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii, conform modelului prezentat in anexa nr. 3, sau va respinge cererea de autorizare si va comunica in scris solicitantului decizia luata si motivele pe care se intemeiaza.
CAPITOLUL IV: Dispozitii finale
Art. 5. - (1) Autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii este valabila atat timp cat nu s-au modificat conditiile initiale pentru care aceasta a fost eliberata.
(2) La modificarea conditiilor initiale persoana juridica sau fizica va solicita revizuirea autorizatiei de functionare din punct de vedere al protectiei muncii.
(3) Conform art. 9 alin. (2) din Legea nr. 90/1996 privind protectia muncii, republicata, persoana juridica sau fizica are obligatia sa confirme anual la inspectoratul teritorial de munca faptul ca se mentin conditiile initiale pentru care s-a eliberat autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii.
Art. 6. - Tarifele pentru obtinerea autorizatiei de functionare din punct de vedere al protectiei muncii sunt stabilite prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale.
Art. 7. - (1) Autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii se retrage de catre inspectoratul teritorial de munca in cazul in care se constata ca nu sunt mentinute conditiile initiale existente la data obtinerii acesteia, iar persoana juridica sau fizica nu a solicitat revizuirea autorizatiei.
(2) Retragerea autorizatiei de functionare din punct de vedere al protectiei muncii se face pe baza unui proces-verbal intocmit de inspectoratul teritorial de munca cu o motivatie temeinica privind neconformitatile si actele normative ale caror prevederi au fost incalcate. Un exemplar al procesului-verbal se transmite persoanei juridice sau fizice, iar o copie la Inspectia Muncii.
Art. 8. - In cazul in care persoana juridica sau fizica nu este de acord cu decizia inspectoratului teritorial de munca privind solutionarea cererii de autorizare sau de retragere a autorizatiei de functionare din punct de vedere al protectiei muncii, ea poate contesta aceasta decizie in termen de 30 de zile de la instiintare la Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 9. - (1) Inspectoratul teritorial de munca asigura evidenta dosarelor de autorizare si reautorizare, a autorizatiilor eliberate, a retragerilor de autorizatii in registrul de evidenta a autorizarii persoanelor juridice si fizice din punct de vedere al protectiei muncii, conform modelului prezentat in anexa nr. 4.
(2) Inspectoratul teritorial de munca asigura arhivarea documentatiei specifice care a stat la baza eliberarii autorizatiei de functionare din punct de vedere al protectiei muncii, inclusiv a revizuirilor, retragerilor si reautorizarilor.
Art. 10. - Prezentele norme metodologice nu se aplica:
a) comerciantilor definiti conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001;
b) unitatilor Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne, Ministerului Justitiei - Directia Generala a Penitenciarelor, Ministerului Finantelor Publice - Garda Financiara, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Telecomunicatii Speciale si Serviciului de Protectie si Paza.
ANEXA Nr. 1:
Unitatea ............................................
Nr. de inregistrare la ITM ................./....................................
Catre
Inspectoratul teritorial de munca
In conformitate cu prevederile Legii nr. 90/1996 privind protectia muncii, republicata, solicitam acordarea/reinnoirea autorizatiei de functionare din punct de vedere al protectiei muncii pentru activitatile mentionate in declaratia pe propria raspundere privind respectarea legislatiei de protectia muncii.
Datele de identificare, activitatile unitatii si conditiile in care se solicita autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii sunt cele mentionate in declaratia pe propria raspundere.
Solicitant,
...................................................................
(functia, numele si prenumele conducatorului)
ANEXA Nr. 2:
Antetul persoanei juridice sau fizice
DECLARATIE
pe propria raspundere privind respectarea legislatiei de protectia muncii
.................................................................................................................................... (denumirea persoanei juridice sau fizice), reprezentata de ............................................................................, in calitate de ..................................., cu sediul social/adresa in localitatea ..................................., str ...................................................... nr ............, bl ................, sc .........., et ..............., ap ..............., judetul/sectorul .............................................., telefon ......................../........................., fax ........................../..........................., e-mail ......................, persoana juridica/fizica infiintata prin ............................................, cu forma de proprietate publica/privata/mixta, declaram pe propria raspundere ca activitatile enumerate mai jos si pentru care se solicita autorizatie de functionare din punct de vedere al protectiei muncii se vor desfasura in conformitate cu prevederile Legii nr. 90/1996 privind protectia muncii, republicata, ale normelor generale de protectie a muncii, normelor specifice de securitate a muncii, standardelor de securitate si ale altor reglementari in vigoare specifice activitatii desfasurate.
Numarul de personal care desfasoara activitati in sediul social este de .................
Activitati efectuate:
Ne angajam ca in situatia in care urmeaza sa efectuam si alte activitati sa solicitam revizuirea autorizatiei emise si in situatia in care vom infiinta subunitati (filiale, sucursale sau puncte de lucru) sa solicitam autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii pentru acestea.
In sustinerea celor de mai sus:
I. Declaram ca:
II. Precizam ca:
1.Riscurile principale de accidentare si/sau de imbolnavire profesionala sunt urmatoarele:
............................................................................................................................................................
2. Se dispune, dupa caz, de:
- proiectul pentru constructie si tehnologie si/sau Raportul de expertiza nr ....................... data ..............................., elaborat de ............................................;
- proiectul de zonare Ex pentru prevenirea exploziilor si incendiilor in zonele cu atmosfera potential exploziva nr ................................ data .........................., elaborat de ..............................;
- autorizatia pentru produse si substante toxice conform Decretului nr. 466/1979;
- autorizatia pentru materii explozive conform Legii nr. 126/1995, cu modificarile ulterioare;
- autorizatia pentru produse de uz fitosanitar conform Ordonantei Guvernului nr. 4/1995, aprobata si modificata prin Legea nr. 85/1995.
3. Lista cuprinzand echipamentele tehnice (tip, nr.) sub incidenta ISCIR, cu mentionarea numarului autorizatiei si a datei scadente de verificare. Intocmita intr-un exemplar, pe propria raspundere, cunoscand ca falsul in declaratii este pedepsit de legea penala.
Semnatura/stampila
ANEXA Nr. 3:
ANEXA Nr. 4: