Ştiri şi informaţii din toată lumea
    Afaceri / Texte legislative

    ORDIN nr. 1217 privind completarea anexei nr. 4 la Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 157/2007 pentru aprobarea reglementarii tehnice "Metodologie de calcul al performantei energetice a cladirilor"


    ORDIN nr. 1217 din 31 martie 2010 privind completarea anexei nr. 4 "Partea a IV-a - Breviar de calcul al performantei energetice a cladirilor si apartamentelor, indicativ Mc 001/4-2009" la Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 157/2007 pentru aprobarea reglementarii tehnice "Metodologie de calcul al performantei energetice a cladirilor"
    Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I Nr. 243 din 16 aprilie 2010

    In conformitate cu prevederile art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare, ale art. 2 alin. (4) din Regulamentul privind tipurile de reglementari tehnice si de cheltuieli aferente activitatii de reglementare in constructii, urbanism, amenajarea teritoriului si habitat, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 203/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind tipurile de reglementari tehnice si de cheltuieli aferente activitatii de reglementare in constructii, urbanism, amenajarea teritoriului si habitat, precum si a Normelor metodologice privind criteriile si modul de alocare a sumelor necesare unor lucrari de interventie in prima urgenta la constructii vulnerabile si care prezinta pericol public, cu modificarile si completarile ulterioare,

    avand in vedere Procesul-verbal de avizare nr. 7 din 11 martie 2010 al Comitetului tehnic de specialitate CTS 13 - Performanta energetica a cladirilor si Procesul-verbal de avizare nr. 1 din 15 martie 2010 al Comitetului tehnic de coordonare generala din cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului,

    In temeiul art. 13 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului,

    ministrul dezvoltarii regionale si turismului emite urmatorul ordin:

    Art. I. - La anexa nr. 4 "Partea a IV-a - Breviar de calcul al performantei energetice a cladirilor si apartamentelor, indicativ Mc 001/4-2009" la Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 157/2007 pentru aprobarea reglementarii tehnice "Metodologie de calcul al performantei energetice a cladirilor", publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 126 si 126 bis din 21 februarie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa capitolul VII se introduce un nou capitol, capitolul VIII "Procedura privind validarea programelor de calculator utilizabile pentru calculul performantei energetice si elaborarea certificatului de performanta energetica pentru apartamente din blocuri de locuinte", al carui continut este prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

    Art. II. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


    ANEXA:

    - CAPITOLUL VIII: PROCEDURA PRIVIND VALIDAREA PROGRAMELOR DE CALCULATOR UTILIZABILE PENTRU CALCULUL PERFORMANTEI ENERGETICE SI ELABORAREA CERTIFICATULUI DE PERFORMANTA ENERGETICA PENTRU APARTAMENTE DIN BLOCURI DE LOCUINTE

    1. Dispozitii generale

    Auditorii energetici pentru cladiri pot utiliza programe de calculator pentru calculul performantei energetice si elaborarea certificatelor de performanta energetica pentru apartamente din blocuri de locuinte, denumite in continuare aplicatii software, in conditiile in care acestea sunt validate conform prezentei proceduri.
    Persoanele juridice/fizice autorizate, in calitate de elaboratori si/sau administratori de programe de calcul informatizat pentru elaborarea certificatelor de performanta energetica pentru apartamente din blocuri de locuinte, denumiti in continuare solicitanti, pot solicita validarea acestora, adresandu-se in acest scop Institutului National de Cercetare Dezvoltare in Constructii, Urbanism si Dezvoltare Teritoriala Durabila "URBAN-INCERC" din coordonarea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului, sucursala INCERC Bucuresti, denumit in continuare INCD URBAN-INCERC.
    INCD URBAN-INCERC, pe baza cercetarilor in domeniul performantei energetice a cladirilor si a algoritmului de calcul prezentat in reglementarile tehnice specifice in vigoare, elaboreaza documentatia de referinta utilizata in vederea validarii aplicatiilor software.

    2. Comisia de validare a programelor de calculator

    Comisia de validare a programelor, denumita in continuare comisie, se constituie din 15 membri, numiti prin decizie a directorului general al INCD URBAN-INCERC, cu avizul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului.
    Din comisie fac parte cadre universitare, cercetatori stiintifici si alti specialisti cu activitate in domeniul constructiilor, auditori energetici pentru cladiri atestati gradul I, reprezentand facultatile de profil - constructii, instalatii pentru constructii, arhitectura -, INCD URBAN-INCERC si asociatiile profesionale reprezentative in domeniu, astfel:

    - 3 reprezentanti ai INCD URBAN-INCERC;
    - un reprezentant al Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului;
    - 8 reprezentanti ai facultatilor de constructii/instalatii pentru constructii/catedrelor de constructii civile si instalatii pentru constructii, dupa caz, din Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti si centrele universitare Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara;
    - un reprezentant al Universitatii de Arhitectura si Urbanism "Ion Mincu" din Bucuresti;
    - 2 reprezentanti ai asociatiilor profesionale reprezentative in domeniul performantei energetice a cladirilor.

    Presedintia comisiei, precum si secretariatul tehnic al acesteia, denumit in continuare secretariat, se asigura de catre INCD URBAN-INCERC - Sucursala INCERC Bucuresti.
    Pentru eficientizarea activitatii comisiei, secretariatul asigura informarea, in format electronic, a membrilor comisiei cu privire la actiuni, puncte de vedere, decizii, dupa caz.

    3. Procedura de validare a programelor de calculator

    Pentru validarea aplicatiei software, solicitantul se adreseaza in scris INCD URBAN-INCERC - sucursala INCERC Bucuresti, anexand urmatoarele documente:

    - memoriu de prezentare a aplicatiei;
    - manual de utilizare;
    - scurta prezentare a solicitantului;
    - versiunea demo a aplicatiei software. Documentatia va fi redactata in limba romana, care este limba de lucru a oricarei aplicatii software.

    Comisia, la solicitarea secretariatului, elaboreaza fise de testare specifice, care cuprind date de intrare pentru apartamente cu diferite caracteristici geometrice, functionale, de amplasare in blocurile de locuinte si de dotare cu instalatii si echipamente de incalzire, producere/furnizare a apei calde de consum si iluminat interior.
    Membrii comisiei adopta prin consens atat propunerile de fise de testare a aplicatiei software pentru care se solicita validarea, cat si rezolvarile de referinta, raspunzand solidar pentru corectitudinea rezultatelor.
    In termen de pana la 15 zile lucratoare de la inregistrarea cererii, prin secretariatul comisiei, se transmit solicitantului fisele de testare adoptate de comisie, in vederea prelucrarii acestora de catre solicitant cu aplicatia software.
    In termen de pana la 5 zile lucratoare de la primirea fiselor de testare de catre solicitant, rezultatele generate de aplicatia software se transmit pe adresa de e-mail a comisiei, asa cum sunt ele redate de aplicatia software, in format.pdf.
    Aplicatia software furnizeaza obligatoriu ca documente de iesire in format.pdf si printate urmatoarele informatii:

    - rezistenta termica corectata a fiecarui element de constructie perimetral "N" prin care se produce transfer de caldura, RN,J [m2K/W];
    - rezistenta termica corectata medie pe apartament si caz,

    - performanta energetica pe apartament, pe fiecare utilitate si caz, qCALCUL.J,K [kWh/m2 an];
    - performanta energetica totala pe apartament si caz, qCALCUL J [kWh/m2 an].

    Nu se admit fisiere Excel sau mesaje care nu reprezinta documentul de iesire produs de aplicatia software supusa validarii.
    In termen de pana la 10 zile lucratoare de la primirea rezultatelor, comisia, in baza documentelor primite si a propriei analize, stabileste, prin consens, emiterea avizului de validare a aplicatiei software; in lipsa intrunirii consensului, hotararea de emitere a avizului se ia cu votul a cel putin 2/3 din numarul membrilor comisiei.

    Pentru emiterea avizului trebuie indeplinite simultan urmatoarele:

    a)Valoarea maxima admisibila in modul a erorii relative a rezistentei termice corectate medii a elementelor perimetrale opace si transparente ale apartamentului, calculata cu aplicatia software, cu referire la suprafetele de transfer de caldura catre medii naturale/construite adiacente, in raport cu rezistenta termica corectata medie de referinta a elementelor perimetrale de constructie, este de 5%. In cazul depasirii valorii de 5% pentru un singur caz, aplicatia software nu primeste aviz favorabil.

    Eroarea relativa se determina procentual cu relatia:



    in care:

    ERR - valoarea absoluta a erorii relative [%];


    - valoarea medie a rezistentei termice corectate [m2K/W],

    indicii:

    CALCUL - cu referire la valoarea furnizata de aplicatia software supusa avizarii;
    REF - cu referire la valoarea din documentul de referinta al comisiei;
    J - indicele studiului de caz din fisa tehnica.

    b)Valoarea maxima admisibila in modul a erorii relative a performantei energetice calculata cu aplicatia software, pentru fiecare utilitate si pe ansamblul cazurilor, este de 5% prin raportare la valorile de referinta ale performantelor energetice proprii tuturor utilitatilor si tuturor cazurilor. In cazul depasirii valorii de 5% pentru o singura utilitate, intr-un singur caz, aplicatia software nu primeste aviz favorabil.

    Eroarea relativa se determina procentual cu relatia:


    in care:
    ERC - valoarea absoluta a erorii relative [%];
    q - indicatorul performantei energetice a apartamentului [kWh/m2an],
    indicii:
    CALCUL - cu referire la valoarea furnizata de aplicatia software supusa avizarii;
    REF - cu referire la valoarea din documentul de referinta al comisiei;
    J - indicele studiului de caz din fisa tehnica;
    K-indicele utilitatii (incalzire - 1, apa calda de consum - 2, iluminat - 3).

    c)Valoarea maxima admisibila in modul a erorii relative pe ansamblul utilitatilor este de 5% prin raportare la valorile de referinta ale tuturor cazurilor. In cazul depasirii valorii de 5% pentru un singur caz, aplicatia software nu primeste aviz favorabil.

    Eroarea relativa se determina procentual cu relatia:


    in care:
    ERC - valoarea absoluta a erorii relative [%];
    q - indicatorul performantei energetice a apartamentului [kWh/m2an],
    indicii:
    CALCUL - cu referire la valoarea furnizata de aplicatia software supusa avizarii;
    REF - cu referire la valoarea din documentul de referinta al comisiei;
    J - indicele studiului de caz din fisa tehnica.

    Criteriile de acordare a avizului comisiei pentru aplicatia software sunt:

    1.eligibilitatea;
    2.conformitatea;
    3.transparenta - claritatea si utilitatea programului de calcul supus avizarii si a rezultatelor furnizate. (Documentul de prezentare va furniza informatii despre modul de operare, etapele de calcul, rezultatele obtinute, securizarea informatiei etc.)

    4. Documentele de lucru ale comisiei

    a) Lista persoanelor care fac parte din comisie, cu date de identificare
    b) Conventia de confidentialitate prin care fiecare membru al comisiei se obliga sa nu faca publice rezultate si informatii privind procesul de avizare
    c) Declaratia pe propria raspundere a fiecarui membru din comisie ca nu se afla in situatie de conflict de interese (nu solicita aviz in nume propriu sau al persoanei juridice pe care o reprezinta)
    d) Fisele de testare
    e) Fisele cu rezultatele de referinta corespunzatoare fiselor de testare
    f) Procesul-verbal intern al comisiei prin care este stabilita structura fiselor de testare si a fiselor cu rezultatele de referinta
    g) Procesul-verbal intern al comisiei privind rezultatul analizei rezultatelor primite ale aplicatiilor software
    h) Hotararea comisiei privind acordarea avizului i) Registrul cu indicatorii alfanumerici de identificare a aplicatiei software care obtine avizul comisiei

    5. Dispozitii finale

    Avizul, in baza prezentei proceduri, este emis pentru o perioada de pana la 2 ani.
    Aplicatia software primeste, la avizarea favorabila, cod de identificare alcatuit din indicatori alfanumerici.
    Secretariatul completeaza/actualizeaza registrul avizelor cuprinzand detinatorul aplicatiei software, denumirea si codul alfanumeric ale acesteia, precum si data emiterii si durata de valabilitate a avizului emis de comisie.
    Datele inscrise in registrul avizelor se posteaza pe pagina de internet a INCD URBAN-INCERC si se comunica in scris Directiei generale tehnice in constructii din cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului.
    In cazul in care solicitantul NU a primit aviz favorabil, are dreptul de a depune o contestatie in termen de 5 zile lucratoare de la data instiintarii, confirmata prin data emiterii instiintarii prin fax sau, in cazul in care se trimite prin posta, confirmata prin data inscrisa pe plic, care se ataseaza contestatiei.
    Contestatiile, in cazul neacordarii avizului, se iau in considerare numai in situatia in care se constata vicii de procedura (material receptionat, dar neprocesat, inregistrari defectuoase ale corespondentei, pierderea documentelor etc.).
    Nu se iau in considerare contestatiile care vizeaza rezultatele numerice, precum si cele care se refera la documente de informare cu aviz favorabil trimise altor solicitanti.
    Comisia analizeaza in termen de maximum 5 zile lucratoare contestatiile primite in termen legal.
    La expirarea termenul legal de analiza a contestatiilor, comisia emite raspunsul final sub forma: " se acorda" sau "nu se acorda aviz". Documentul este semnat de catre presedintele comisiei si este trimis prin fax/posta pe adresa solicitantului, prin grija secretariatului.
    Solicitantii carora nu li s-a acordat aviz pot reveni, o singura data, cu o noua solicitare, nu mai devreme de 60 de zile calendaristice de la data comunicarii neacordarii avizului.
    Orice modificare facuta asupra aplicatiei software care detine aviz va fi notificata in scris comisiei, care procedeaza automat la suspendarea avizului. In acest caz se poate solicita un nou aviz pentru aplicatia software valabila la data solicitarii.
    Comisia isi rezerva dreptul de a solicita periodic efectuarea unor teste de conformitate a unei aplicatii software aflate in uz, pe baza unor noi fise tehnice, altele decat cele utilizate la acordarea avizului. Rezultatele acestor teste NU conditioneaza mentinerea in valabilitate a avizului acordat. Refuzul de a participa la testele de conformitate al posesorilor de aviz atrage retragerea acestuia.

    Taxa pentru obtinerea avizului de validare a unei aplicatii software se stabileste si se actualizeaza de INCD URBAN- INCERC, luandu-se in considerare activitatile specifice membrilor comisie si secretariatului in aplicarea prezentei proceduri.




    TE-AR MAI PUTEA INTERESA