Afaceri / Texte legislative |
ORDIN privind modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene
ORDIN nr. 2001 din 22 noiembrie 2006 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene
|
In temeiul prevederilor art. 3 alin. (1) pct. 43 si ale art. 11 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 4 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. I. - Dupa articolul 8 din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.080 si 1.080 bis din 30 noiembrie 2005, se introduce un nou articol, articolul 81, cu urmatorul cuprins:
"Art. 81. - Sanctiunile aplicabile pentru incalcarea prevederilor reglementarilor contabile conforme cu directivele europene sunt cele prevazute de Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata."
Art. II. - Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, prevazute in anexa la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La alineatul (2) al punctului 1, dupa litera a) se introduce o noua litera, litera a1), cu urmatorul cuprins:
"a1) prevederile Directivei 2006/46/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 14 iunie 2006, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L224 din 16 august 2006, referitoare la modificarea Directivei 78/660/CEE;"
2. Punctul 15 va avea urmatorul cuprins:
"15. Formatul bilantului si al contului de profit si pierdere, in special in ceea ce priveste forma adoptata pentru prezentarea acestora, nu poate fi modificat de la un exercitiu financiar la altul. in cazuri exceptionale, sunt permise abateri de la acest principiu. Orice astfel de abatere trebuie mentionata in notele explicative, impreuna cu o explicatie a motivelor care au determinat-o."
3. Dupa alineatul (1) al punctului 90 se introduc trei noi alineate, alineatele (2)-(4), cu urmatorul cuprins:
"(2) La recunoasterea in contabilitate a contractelor de leasing vor fi avute in vedere prevederile contractelor incheiate intre parti, precum si legislatia in vigoare. Entitatile care aplica principiul prevalentei economicului asupra juridicului vor tine cont si de cerintele acestuia, inregistrarea in contabilitate a amortizarii bunului ce face obiectul contractului se efectueaza in cazul leasingului financiar de catre locatar/utilizator, iar in cazul leasingului operational, de catre locator/finantator. Achizitiile de bunuri imobile si mobile, in cazul leasingului financiar, sunt tratate ca investitii, fiind supuse amortizarii pe o baza consecventa cu politica normala de amortizare pentru bunuri similare.
(3) In intelesul prezentelor reglementari, termenii de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) contract de leasing este un acord prin care locatorul cedeaza locatarului, in schimbul unei plati sau serii de plati, dreptul de a utiliza un bun pentru o perioada stabilita;
b) leasing financiar este operatiunea de leasing care transfera cea mai mare parte din riscurile si avantajele aferente dreptului de proprietate asupra activului;
c) leasing operational este operatiunea de leasing ce nu intra in categoria leasingului financiar.
(4) Un contract de leasing poate fi recunoscut ca leasing financiar daca indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:
a) leasingul transfera locatarului titlul de proprietate asupra bunului pana la sfarsitul duratei contractului de leasing;
b) locatarul are optiunea de a cumpara bunul la un pret estimat a fi suficient de mic in comparatie cu valoarea justa la data la care optiunea devine exercitabila, astfel incat, la inceputul contractului de leasing, exista in mod rezonabil certitudinea ca optiunea va fi exercitata;
c) durata contractului de leasing acopera, in cea mai mare parte, durata de viata economica a bunului, chiar daca titlul de proprietate nu este transferat;
d) valoarea totala a ratelor de leasing, mai putin cheltuielile accesorii, este mai mare sau egala cu valoarea de intrare a bunului, reprezentata de valoarea la care a fost achizitionat bunul de catre finantator, respectiv costul de achizitie;
e) bunurile ce constituie obiectul contractului de leasing sunt de natura speciala, astfel incat numai locatarul le poate utiliza fara modificari majore."
4. Dupa alineatul (3) al punctului 207 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) In intelesul prezentelor reglementari, termenii de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) veniturile constituie cresteri ale beneficiilor economice inregistrate pe parcursul perioadei contabile, sub forma de intrari sau cresteri ale activelor ori reduceri ale datoriilor, care se concretizeaza in cresteri ale capitalurilor proprii, altele decat cele rezultate din contributii ale actionarilor;
b) cheltuielile constituie diminuari ale beneficiilor economice inregistrate pe parcursul perioadei contabile sub forma de iesiri sau scaderi ale valorii activelor ori cresteri ale datoriilor, care se concretizeaza in reduceri ale capitalurilor proprii, altele decat cele rezultate din distribuirea acestora catre actionari."
5. Dupa alineatul (1) al punctului 231 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Notele explicative prezinta natura si scopul comercial ale angajamentelor entitatii, care nu sunt incluse in bilant, si impactul financiar al acelor angajamente asupra entitatii, atunci cand riscurile sau beneficiile provenind din asemenea angajamente sunt semnificative si in masura in care prezentarea unor asemenea riscuri sau beneficii este necesara pentru evaluarea pozitiei financiare a entitatii."
6. Dupa alineatul (1) al punctului 232 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Se prezinta tranzactiile incheiate cu entitatile legate, inclusiv suma acestor tranzactii, natura relatiei cu entitatea legata si alte informatii referitoare la tranzactii, necesare pentru o intelegere a pozitiei financiare a entitatii raportoare, daca asemenea tranzactii sunt semnificative si nu au fost incheiate in conditii normale de piata.
Informatiile referitoare la tranzactii individuale pot fi agregate dupa natura lor, cu exceptia cazului cand informatia separata este necesara pentru o intelegere a efectelor tranzactiilor cu entitatea legata, asupra pozitiei financiare a entitatii raportoare. Entitatile legate au semnificatia prevazuta de Reglementarile contabile conforme cu Directiva a Vll-a a Comunitatilor Economice Europene."
7. Alineatul (2) al punctului 245 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru orice garantie semnificativa care a fost constituita trebuie facuta o prezentare detaliata. Valoarea totala a oricaror angajamente financiare, in cazul in care nu indeplinesc conditiile pentru a fi recunoscute in bilant, trebuie sa fie prezentate in mod clar in notele explicative, in masura in care aceste informatii sunt utile pentru evaluarea pozitiei financiare a entitatii."
8. Dupa alineatul (1) al punctului 261 se introduc doua noi alineate, alineatele (2) si (3), cu urmatorul cuprins:
"(2) Informatiile de mai sus vor fi prezentate intr-o sectiune distincta a raportului administratorilor, referitoare la guvernanta corporativa. De asemenea, o entitate ale carei valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, astfel cum aceasta este definita in legislatia in vigoare privind piata de capital, va include in cadrul aceleiasi sectiuni referitoare la guvernanta corporativa o declaratie care va cuprinde cel putin urmatoarele informatii:
a) o trimitere la:
- codul de guvernanta corporativa care se aplica entitatii si/sau codul de guvernanta corporativa pe care entitatea a decis sa il aplice voluntar. Entitatea va indica prevederile care sunt disponibile public; si/sau
- toate informatiile relevante referitoare la practicile de guvernanta corporativa aplicate in plus fata de cerintele legislatiei nationale. in acest caz, entitatea va face disponibile public practicile sale de guvernanta corporativa;
b) in masura in care, potrivit legislatiei nationale, entitatea se indeparteaza de la codul de guvernanta corporativa care i se aplica sau pe care a ales sa il aplice, o explicatie a acesteia privind partile din cod pe care nu le aplica si motivele neaplicarii;
c) o descriere a principalelor caracteristici ale controlului intern si a sistemelor de gestionare a riscurilor, in relatie cu procesul de raportare financiara;
d) modul de desfasurare a adunarii generale a actionarilor si atributiile-cheie ale acesteia, precum si o descriere a drepturilor actionarilor si a modului cum acestea pot fi exercitate;
e) structura si modul de operare ale organelor de administratie, conducere si supraveghere si ale comitetelor acestora.
(3) Membrii organelor de administratie, conducere si supraveghere ale entitatii au obligatia colectiva de a asigura ca situatiile financiare anuale si raportul administratorilor sa fie intocmite si publicate in conformitate cu legislatia nationala."
Art. III. - Reglementarile contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunitatilor Economice Europene, prevazute in anexa la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa alineatul (1) al punctului 2 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Ele transpun, de asemenea, prevederile Directivei 2006/46/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 14 iunie 2006, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L224 din 16 august 2006, referitoare la modificarea Directivei 83/349/CEE."
2. Dupa alineatul (1) al punctului 6 se introduc sase noi alineate, alineatele (2)-(7), cu urmatorul cuprins:
"(2) In intelesul prezentelor reglementari, o entitate este legata cu o alta entitate daca:
a) direct sau indirect, prin una sau mai multe entitati:
- controleaza sau este controlata de cealalta entitate ori se afla sub controlul comun al celeilalte entitati (aceasta include societatile-mama, filialele sau filialele membre);
- are un interes in respectiva entitate, care ii ofera influenta semnificativa asupra acesteia; sau
- detine controlul comun asupra celeilalte entitati;
b) reprezinta o entitate asociata a celeilalte entitati;
c) reprezinta o asociere in participatie in care cealalta entitate este asociat;
d) reprezinta un membru al personalului-cheie din conducere al entitatii sau al societatii-mama a acesteia;
e) reprezinta un membru apropiat al familiei persoanei mentionate la lit. a) sau d);
f) reprezinta o entitate care este controlata, controlata in comun sau influentata semnificativ ori pentru care puterea semnificativa de vot intr-o asemenea entitate este data, direct sau indirect, de orice persoana mentionata la lit. d) sau e); sau
g) entitatea reprezinta un plan de beneficii postangajare pentru beneficiul angajatilor celeilalte entitati sau al oricarei entitati care este entitate legata cu cealalta entitate.
(3) O tranzactie cu o entitate legata reprezinta un transfer de resurse, servicii sau obligatii intre entitatile legate, indiferent daca se percepe sau nu se percepe un pret.
(4) Personalul-cheie din conducere reprezinta acele persoane care au autoritatea si responsabilitatea de a planifica, conduce si controla activitatile entitatii, in mod direct sau indirect, incluzand oricare director (executiv sau altfel) al entitatii.
(5) Membrii apropiati ai familiei unei persoane reprezinta acei membri ai familiei care ar putea sa influenteze sau sa fie influentati de acea persoana in raport cu entitatea. Acestia pot include:
a) partenerul de viata si copiii persoanei;
b) copiii partenerului de viata al persoanei; si
c) dependenti ai persoanei sau ai partenerului de viata al acesteia.
(6) Beneficiile postangajare includ pensiile, alte beneficii de pensionare, asigurari de viata postangajare si asistenta medicala postangajare.
(7) In intelesul prezentelor reglementari, urmatoarele categorii nu sunt in mod necesar entitati legate:
a) doua entitati, doar pentru ca au in comun un director sau un alt membru al personalului-cheie din conducere;
b) 2 asociati, doar pentru ca exercita controlul in comun asupra unei asocieri in participatie;
c) finantatorii, sindicatele, serviciile publice, departamentele si agentiile guvernamentale, doar in virtutea relatiilor obisnuite pe care le au cu o entitate (desi acestea pot sa afecteze libertatea de actiune a entitatii sau sa participe la luarea deciziilor acesteia);
d) un client, un furnizor, un francizor, un distribuitor sau un agent general cu care entitatea desfasoara un volum semnificativ de activitate, numai in virtutea dependentei economice rezultate."
3. Punctul 48 va avea urmatorul cuprins:
"48. Daca activele si datoriile care urmeaza sa fie cuprinse in situatiile financiare anuale consolidate au fost evaluate de entitatile incluse in consolidare prin metode diferite de cele utilizate pentru consolidare, acestea trebuie evaluate din nou conform metodelor utilizate pentru consolidare, cu exceptia cazului in care rezultatele acestei noi evaluari nu sunt semnificative in intelesul pct. 24. Abateri de la acest principiu sunt permise in cazuri exceptionale. Orice astfel de abateri si motivele care le-au determinat se prezinta in notele explicative."
4. Dupa alineatul (1) al punctului 88 se introduc doua noi alineate, alineatele (2) si (3), cu urmatorul cuprins:
"(2) Notele explicative la situatiile financiare anuale consolidate prezinta natura si scopul comercial ale oricaror angajamente care nu sunt incluse in bilantul consolidat, precum si impactul financiar al acelor angajamente, atunci cand riscurile sau beneficiile provenind din asemenea angajamente sunt semnificative si in masura in care prezentarea unor asemenea riscuri sau beneficii este necesara pentru evaluarea pozitiei financiare a entitatilor incluse in consolidare, luate ca un tot.
(3) Tranzactiile cu entitatile legate, cu exceptia celor in interiorul grupului, incheiate de societatea-mama sau de alte entitati incluse in consolidare, inclusiv sumele acestor tranzactii, natura relatiei cu entitatea legata si alte informatii referitoare la tranzactie, necesare pentru o intelegere a pozitiei financiare a entitatilor incluse in consolidare, luate ca un tot, daca aceste tranzactii sunt semnificative si nu au fost incheiate in conditii normale de piata. Informatii referitoare la tranzactiile individuale se pot combina plecand de la natura lor, cu exceptia situatiei in care informatia separata este necesara pentru o intelegere a efectelor tranzactiilor cu entitatea legata, asupra pozitiei financiare a entitatilor incluse in consolidare, luate ca un tot."
5. Dupa alineatul (1) al punctului 104 se introduc doua noi alineate, alineatele (2) si (3), cu urmatorul cuprins:
"(2) Raportul consolidat al administratorilor prezinta o descriere a principalelor trasaturi a controlului intern al grupului si ale sistemelor de gestionare a riscurilor, in legatura cu procesul intocmirii de situatii financiare anuale consolidate, atunci cand o entitate are valorile mobiliare admise la tranzactionare pe o piata reglementata, asa cum aceasta este definita in legislatia in vigoare privind piata de capital. in cazul in care raportul consolidat al administratorilor si raportul administratorilor sunt prezentate ca un singur raport, aceste informatii trebuie incluse in sectiunea raportului care cuprinde declaratia asupra guvernantei corporative.
(3) Membrii organelor de administratie, conducere si supraveghere ale entitatilor care intocmesc situatii financiare anuale consolidate si raport consolidat al administratorilor au obligatia colectiva de a asigura ca situatiile respective si raportul consolidat al administratorilor sa fie intocmite si publicate in conformitate cu legislatia nationala."
Art. IV. - Entitatile care, in baza prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.121/2006 privind aplicarea Standardelor internationale de raportare financiara, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 602 din 12 iulie 2006, au obligatia sa aplice Standardele internationale de raportare financiara la intocmirea situatiilor financiare consolidate incepand cu exercitiul financiar al anului 2007 pot intocmi situatiile financiare consolidate pentru exercitiul financiar al anului 2006 conform acelorasi standarde.
Art. V. - Ministerul Finantelor Publice va lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. VI. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.