Ştiri şi informaţii din toată lumea
    Editura Global Info / Literatură

    Vasile Alecsandri

    Mihu copilul

    I

    La dealul Bărbat,
    Pe drumul săpat,
    Merge hăulind,
    Merge chiuind
    Mihu copilaş,
    Mândru Păunaş,
    Păunaş de frunte,
    Copilaş de munte.1
    Merge el cântând,
    Din cobuz sunând,2
    Codrii dezmierdând
    Din cobuz de os
    Ce sună frumos.
    Merge cel voinic
    Pe-un murguşor mic
    Prin mezul nopţii,
    Prin codrul Herţii.3
    Mult e frunza deasă,
    Noaptea-ntunecoasă,
    Şi calea pietroasă!
    Dar când se urca
    Şi murgul călca
    Piatra scăpăra,
    Noaptea lumina,
    Noaptea ca ziua.
    Merge, mări, merge,
    Ş-urma li se şterge
    Printre frunzi căzute
    Pe cărări pierdute.
    Merge tot mereu
    Voinicelul meu,
    Din frunze pocnind,
    Codrii vechi trezind
    Şi mereu grăind:
    „Hai, murgule, hai,
    Pe coastă de plai,
    Ce laşi tu drumul
    Ş-apuci colnicul?
    Ori zaua te-apasă,4
    Ori şaua te-ndeasă,
    Ori frâul cu fluturi,
    Ori scumpele rafturi,
    Ori armele mele
    Ce lucesc ca stele,
    De duci aşa greu
    Trupuşorul meu?"
    „Zaua nu mă-ndeasă,
    Şaua nu m-apasă,
    Frâul nu mă strânge,
    Chinga nu mă frânge,
    Dar ce mă apasă
    Şi-n drum nu mă lasă,
    Că s-aţin pe-aici
    Patruzeci şi cinci,
    Cincizeci fără cinci
    De haiduci levinţi5
    Duşi de la părinţi
    De când erau mici
    La codru-n potici.
    Ş-acum se găsesc
    De benchetuiesc
    La valea adâncă,
    La muchie de stâncă,
    La des păltiniş,
    Mărunt aluniş;
    La masă de piatră,
    În patru crăpată,
    Cu sârmă legată,
    Cu slove săpată,
    Cu slove de carte
    Cu aur suflate.
    Iar la masă, şade6
    armonioasă.
    Gata să te prade
    Ianuş Ungurean,
    Vechiul hoţoman,
    Cu barba zburlită,
    De rele-nvechită,
    Până-n brâu lungită,
    Cu brâu-nvelită.
    El are, măi frate,
    Săbii lungi şi late,
    Durdă ghintuită,7
    Inimă-oţelită.
    Şi mai are încă
    Pe-mprejur de stâncă
    Voinicei levinţi
    Cu armele-n dinţi.
    Feciori buni de mână,
    Căliţi, tari de vână.
    Flăcăi groşi în ceafă,
    Voinici făr' de leafă!
    Cu chivere nalte,
    Cu cozile late
    Lăsate pe spate.
    Ei te-or auzi
    Şi s-or repezi,
    Şi amar de tine
    Şi amar de mine!"
    „Hai, murgule, hai
    Pe coastă de plai,
    Lasă colnicul
    Ş-apucă drumul
    Că eşti cu Mihul!
    Lasă-n urmă-ţi teamă,
    Că te iau pe seama
    Istor braţe groase,
    Groase şi vânoase,
    Istuia piept lat,
    Lat ş-înfăşurat,
    Istui păloşel
    Cu buza de-otel.
    Unguru-i fălos,8
    Nu-i primejdios,
    Gura lui e mare,
    Dar nu muşcă tare.
    Câţi sunt ei? cincizeci?
    Şasezeci, optzeci,
    O sută ş-o mie?
    Iasă-n cale-mi, vie
    Dacă vor să ştie
    Cine e Mihul,
    Mihu Copilul!"
    Murgul ca gândul
    Lasă colnicul
    S-apucă drumul.
    „Hai, murgule, hai,
    Pe coastă de plai
    La poiana grasă,
    Dumbrava frumoasă
    Cu iarbă-nverzită,
    Cu flori înflorită!"

    II

    Iată-n codru, iată,
    Că Ianuş deodată,
    Cum benchetuieşte
    Şi se veseleşte,
    Stă, încremeneşte,
    Pe gânduri porneşte
    Că din când în când
    Aude sunând,
    Codrii răzbătând
    Un mândru cântic,
    Cântec de voinic
    Ş-un glas de cobuz
    Dulce la auz,
    De cobuz de os
    Ce sună duios.
    Şi iată, şi iată
    Că Ianuş deodată
    Tresare şi sare
    Şi zice-n glas mare:
    „Voi, vitejilor,
    Haraminilor!9
    Ian staţi ş-ascultaţi
    Ş-armele-apucaţi,
    Că eu cam auz
    Un glas de cobuz
    Printre frunzi sunând,
    Codrii dezmierdând.
    Deci voi vă grăbiţi,
    Curând vă porniţi
    Să-i ieşiţi în cale
    Pe deal şi pe vale,
    La pod, la hârtop,
    La lunca de plop,
    La potica strâmtă,
    La cărarea frântă,
    La fântâna lină
    Cu apă puţină.
    De-a fi vrun viteaz
    Cu flori pe obraz,
    Să nu mi-l stricaţi,
    Ci să mi-l legaţi.
    Iar vreun fermecat,
    De muieri stricat,
    O palmă să-i daţi
    Drumul să-i lăsaţi!"
    Ungurii pornesc
    Şi calea-i opresc.
    Iar cât îi zăreşte
    Mihu le grăieşte:
    „Voi, voinicilor,
    Haraminilor,
    Cine v-a mânat
    Capul v-a mâncat!"
    Şi nici că sfârşeşte,
    La harţă porneşte10
    Şi se învârteşte,
    Toţi îi risipeşte.
    Apoi iar purcede
    Prin cel codru verde.
    Murgul se urca,
    Şi când el călca,
    Piatra scăpăra,
    Noaptea lumina,
    Noaptea ca ziua.
    Ianuş cum îl vede,
    Din loc se repede:
    „Voi, vitejilor,
    Haraminilor!
    Daţi cu lăncile,
    Daţi cu flintele."
    „Lăsaţi flintele,
    Lăsaţi lăncile,
    Voi, voinicilor,
    Haraminilor!
    Că eu Mihu sânt,
    Şi vreau să vă cânt
    Un mândru cântěc,
    Cântec de voinic
    Cum n-aţi auzit
    Cât veac aţi trăit."

    III

    Iată, mări, iată
    Că Mihu deodată
    Începe pe loc
    A zice cu foc,
    Începe uşor
    A zice cu dor
    Un cântec duios
    Atât de frumos,
    Munţii că răsun,11
    Şoimii se adun,
    Codrii se trezesc,
    Frunzele şoptesc,
    Stelele clipesc
    Şi-n cale s-opresc!
    Iar ungurii mult
    Cu drag îl ascult,
    Şi Ianuş îndată,
    Ca nealtădată,
    Glasu-şi îmblânzeşte
    Mihului grăieşte,
    La masă-l pofteşte.
    „Vin' tu, Mihule,
    Vin', voinicule,
    Să benchetuim
    Şi să veselim,
    S-apoi amândoi
    Ne-om lupta noi doi".
    Ei cu toţi s-adun,
    La masă se pun
    Şi benchetuiesc
    Şi se veselesc,
    Ploştile ciocnesc,
    Vesel chiuiesc.12
    Dar când au sfârşit
    De benchetuit,
    Masă de-ospătat,
    Vinul de gustat,
    Ianuş ungurean,
    Mihul moldovean
    Deoparte se duc
    La luptă s-apuc!
    Cruntă-i lupta lor,
    Că e pe omor.
    Cine c-a pica
    Nu s-a mai scula!
    Iar ungurii toţi,
    Lui Ianuş nepoţi,
    Stau de mi-i privesc
    Cum mi se-nvârtesc,
    Cum mi se smucesc,
    Cum mi se trântesc
    Ca doi zmei, ca lei,
    Ca lei paralei.13
    Iată, mări, iată
    Că Mihu deodată
    În loc se opreşte,
    Pe Ianuş suceşte,
    Sus îl opinteşte,
    Jos încă-l izbeşte
    Şi-n genunchi îl pune
    Şi capu-i răpune.
    Iar ungurii toţi,
    Lui Ianuş nepoţi,
    Stau încremeniţi
    De moarte-ngroziţi.
    Mihu mi-i trezeşte
    Ş-astfel le grăieşte:
    „Voi, copiilor,
    Haraminilor!
    Care s-a afla
    De va ridica
    Buzduganul meu
    Cât este de greu,
    Durduliţa mea
    Cât este de grea
    Şi zalele mele
    Cât îmi sunt de grele,
    Acela să vie
    Cu mine-n frăţie
    Ca să vitejească,
    Numele să-i crească!"14
    Ungurii se-ntrec
    La pământ se plec
    Şi-n zadar se-ncerc!
    Nici unul nu poate
    Să ridice-n spate
    Armele culcate
    Cu-aur îmbrăcate,
    Cu fier ferecate.
    „Voi, mişeilor,
    Haraminilor!
    Codrul mi-l lăsaţi,
    Jugul apucaţi
    Că nu sunteţi voi,
    Nu sunteţi ca noi
    Oameni de mândrie,
    Buni de vitejie,
    Ci oameni de gloată,
    Buni de sapa lată."
    Şi cum zice-ndată
    Mihul cel voinic
    Cu degetul mic
    Armele-şi ridică,
    Pleacă pe potică
    Cu murgul voios
    Prin codrul frunzos.
    Şi-n urmă-i vuieşte,
    Codrul clocoteşte
    De un mândru cântic,
    Cântec de voinic,
    De-un glas de cobuz
    Dulce la auz,
    De cobuz de os
    Ce sună frumos!


    Din volumul Poezii populare ale românilor Partea I: Legende-balade cântece bătrâneşti, adunate şi întocmite de Vasile Alecsandri.

    Note

    1. În locul acestor două versuri o variantă zice:

    "Păunaş de codru,
    Vătăjel de lotru."

    Înţelesul cuvântului lotru nu e bine cunoscut. Unii pretind că însemnează bandă de hoţi.

    2. Cobuzul e un instrument oriental.

    3. Acest codru se găseşte în ţara de sus a Moldovei. El a fost mult timp lăcaşul hoţilor celor mai vestiţi. Asemenea a fost şi Strunga, şi Teiuşul în districtul Romanului, şi Bordea lângă Iaşi, şi Lunca-Mare etc.

    4. În secolul de mijloc oamenii războinici precum şi caii lor erau coperiţi cu cămăşi de fier, numite zale; prin urmare, balada lui Mihu se poate presupune că ar exista de pe epoca Cruciadelor. Însuşi caracterul cavaleresc al eroului baladei ne întăreşte în această idee.

    5. Levent înseamnă viteaz de soi. Un voinic poate să fie de neam prost, iar un levent trebuie să fie de neam bun.

    6. Şade în loc de şede, precum şapte în loc de şepte, provincialism din Moldova. Asemenea se zice ai în loc de ani, cei în loc de ceri etc. În unele părţi ale României pronunţarea cuvintelor, deşi mai puţin corectă, e mai dulce şi chiar mai armonioasă.

    7. Puşca are deosebite numiri. În munţii dinspre Ardeal e numită flintă şi-n alte localităţi durdă.

    8. Românul e înzestrat de natură cu un spirit de observare ce l-a făcut a caracteriza în puţine cuvinte neamurile străine cu care s-au găsit în relaţii. Trebuie să adăugăm însă că spiritul său este totodată înarmat de un ghimp satiric ce îşi arată vârful în multe din zicerile sale.

    9. Înţelesul cuvântului haramin este necunoscut.

    10. După letopiseţele vechi, harţa era în timpul războaielor începutul luptei, ceea ce numesc francezii escarmouches d'avant garde. Oştile aveau hărăţi sau hărţaşi care făceau atacul dintâi pentru ca să-l silească pe duşman a-şi dezveli puterile. Oamenii însărcinaţi cu harţa erau aleşi printre cei mai îndrăzneţi şi mai iubitori de luptă, de-acolo vine cuvântul hărţăgos pentru ca să exprime un om gata de ceartă.

    În balada lui Mihnea-vodă şi Radul Calomfirescu se vede că harţa era şi un joc voinicesc în soiul acelor cunoscute sub numele francez de tournoi. Fraţii Buzeşti şi Căpleşti zic lui Radu Calomfirescu:

    Noi în cale ţi-am ieşit
    C-avem dor de harăţit.
    Hai la harţă voinicească
    Şi la joacă războiască.
    etc., etc., etc.

    11. Tablou sublim de adevărată poezie. Una din cele mai încântătoare creaţii a închipuirii. Ar crede cineva că poetul ce a improvizat balada lui Mihu este acelaşi care a dat viaţă nemuritoare Mioriţei, acelaşi care a prefăcut Universul într-un templu pentru nunta păstorului moldovean cu moartea, zicând:

    Soarele şi luna
    Mi-au ţinut cununa,
    Brazi şi păltinaşi
    I-am avut nuntaşi;
    Preoţi, munţii mari,
    Păsări, lăutari,
    Păsărele mii,
    Şi stele, faclii!

    12. Chiotul face parte din toate serbările şi veseliile românului. Ia nunţi, la hore, la mese mari este obicei a chiui într-un ton puternic şi prelungit.

    13. Fiinţe fantastice care figurează ades în poveştile poporale. În locul acestor două versuri unii cântăreţi zic:

    Ca doi voinicei
    Puişori de zmei.

    Alţii schimbă compararea şi spun:

    Ca doi negri tauri
    Şi ca doi balauri.

    14. Cântăreţul care la începutul baladei numea pe Mihu vătăjel de lotru, cânta în locul versurilor de mai sus pe aceste următoare:

    Ca să vitejească
    Şi-n frunzi să hoţească!

    Tot acela zice mai departe:

    Că nu sunteţi voi,
    Nu sunteţi ca noi
    Buni de haiducie,
    Vrednici de hoţie,
    Ci de sapa lată
    Şi de cea lopată.

    După ideea mea, balada lui Mihu este de preferat aşa cum este aici prescrisă şi cum mi-a cântat-o un vânător de la Bicaz, pe malul Bistriţei, anume Ştefan Nour. Eroul baladei e despoiat de nuanţele hoţiei, şi rămâne cu nobila figură a unui cavaler din secolele de mijloc.




    TE-AR MAI PUTEA INTERESA