Ştiri şi informaţii din toată lumea
    Editura Global Info / Literatură

    Vasile Alecsandri

    Român Grue Grozovanul

    I

    Sus, pe câmpul Nistrului,
    Sub poalele cerului,
    La coada Ialpăului1
    Unde fat' zmeoaicele2
    Şi s-adun' zărnoaicele,
    Şi s-adap' leoaicele,
    Multe-s, frate, şi mai multe
    Corturi mari, corturi mărunte!
    Iar în chiar mijlocul lor
    Nalţă-se-un cort de covor,
    Un cort mare şi rotat,
    Poleit şi narămzat,
    Cu ţăruşi de-argint legat,
    Parcă-i cort de împărat!3
    Dar înuntru cine şede?
    Dar în el cine se vede?
    Ghirai hanul cel bătrân4
    Cu hamger bogat la sân.
    Mulţi tătari stau împrejur
    Cu ochi mici, ca ochi de ciur,
    Şi stau toţi îngenuncheţi
    Pe covor cu perii creţi.
    Iar la uşa cortului
    Sub stejarul mortului,5
    Este-un biet român legat,
    Legat strâns şi ferecat
    Ca un mare vinovat.
    Român Grue Grozovanul,
    Român Grue moldovanul
    Care-a sărăcit pe hanul.
    Doi tătari ţeapa-i gătesc,
    Doi amar mi-l chinuiesc,
    Dar el cântă-n nepăsare
    Parcă-ar fi la masă mare,
    Şi dă semn de veselie
    Parcă-ar fi la cununie!..
    Iată mârzăciţele6
    Şi cu tătăriţele
    Că la hanul năvălesc
    Şi cu toate aşa-i grăiesc:
    „Alei! Doamne han bătrân
    Cu hamger bogat la sân!
    Fă cu Grue ce vei face
    Sufletul să ni se-mpace,
    Că de când s-a ridicat
    Şi-n Bugeac Grue-a intrat,
    Mulţi tătari el ţi-a stricat
    Şi tătarce-a văduvit,
    Fete mari a bătrânit,
    Bugeacul l-a pustiit,
    Bugeacul pe jumătate
    Şi Crâmul a treia parte!"
    Ghirai hanul cel bătrân
    Trage pala pe la sân
    Şi cu glas crunt de păgân
    Zice lui Grue român:
    „Alei! Grue viteaz mare!
    De la mine n-ai iertare.
    Spune-ncalte-adevărat
    Mulţi tătari tu mi-ai stricat?"
    „Alei! Doamne han bătrân,
    Lasă cel hamger la sân,
    Că eu sunt pui de român
    Şi nu-mi pasă de-un păgân!7
    De-i iertare sau de nu-i,
    Tot cu dreptul vreau să-ţi spui
    Că de când m-am ridicat
    Şi-n Bugeac eu am intrat
    Mulţi tătari, zău, ţi-am stricat
    Şi tătarce-am văduvit,
    Fete mari am bătrânit
    Şi Bugeac am pustiit,
    De bahmeţi l-am sărăcit,8
    Bugeacul pe jumătate
    Şi Crâmul a treia parte.
    Iar Nistrul când l-am trecut,
    Pod pe dânsul am făcut
    Ca să duc, să car la noi
    Averile de la voi;
    Să duc care mocăneşti
    Cu copile mârzăceşti
    Şi cu roabe tătăreşti.
    Alei! Doamne han bătrân,
    Lasă cel hamger la sân
    Şi-mi dă moarte de român,
    Nu-mi da moarte de păgân,
    Las' să mă mărturisesc9
    Şi de suflet să-mi grijesc
    La un popă creştinesc
    Care zice din psaltire
    În cea sfântă mănăstire,
    Că mult sunt eu vinovat,
    De păcate încărcat;
    C-am curvit cu sora ta
    Ş-am răpit pe fiica ta,
    Ş-am ucis pe frate-tău,10
    Viteaz mare cât un leu,
    Care-a fost duşmanul meu!"
    Ghirai hanul cel bătrân
    Uită hamgerul la sân,
    Şi cu glasul oţerit
    Pe loc a şi poruncit
    La mârzaci de cei mai mari
    Şi la cincizeci de tătari
    Pe Grue să-l ducă-ndată
    La cea mănăstire naltă!

    II

    Tătărimea purcedea
    Şi pe Grue mi-l ducea
    La cel popă creştinesc,
    Sfânt cu chipul omenesc,
    Care zice din psaltire
    În cea sfântă mănăstire;
    Dacă vedea şi vedea,
    Grue vreme nu pierdea,
    Două cruci numai făcea,
    Doamne-ajută! el zicea,
    Bardă-n mână apuca
    Şi-n tătari se arunca
    Ca un vânt înviforat
    Într-un lan de grâu uscat.
    „Aman!" ei cu toţi răcneau11
    Şi din faţa-i toţi piereau!
    Dacă vedea şi vedea,
    El în grabă se ducea
    Chiar la grajdul hanului,
    Hanului tătarului.
    Când la grajd el ce zărea?
    Un bahmet ce tot sărea,
    Un căluţ cam pătrărel,
    Ieşea-n vară cincărel.
    Grue mi-l apropia;
    Mâna-n coamă că-i punea
    Şi-n podele-l azvârlea,
    Aşa cal nu-i trebuia!
    Dar colo, cât colo,-n fund,
    Iată-un negru cal rotund,
    Care soare n-a văzut
    De când mă-sa l-a făcut.12
    La el Grue se ducea,
    Mâna-n coamă că-i punea,
    Din loc nici că mi-l clintea!
    Aşa cal îi trebuia.
    El afară mi-l scotea,
    Frumuşel mi-l înşeua,
    Înşeua şi-l înfrâua
    Şi pe ochi îl săruta
    Şi pe dânsul s-arunca.
    Trei dezbinuri că mi-i da,
    Scântei verzi din ochi îi da,13
    Şi deodată s-arăta
    Chiar la uşa cortului
    Sub stejarul mortului.
    Ghirai han cât îl vedea,
    Ofta greu şi mi-i zicea:
    „Alei! Grue, viteaz mare!
    De la mine ai iertare,
    De vrei numai să te prinzi
    Negrul meu să nu mi-l vinzi,
    Să nu-l vinzi la ungurean,
    Nici la turc ţarigrădean.
    Să nu-l vinzi nici la litean,
    Că liteanu-i om viclean.14
    Ci să-l vinzi la un român,
    Că-i om drept şi bun stăpân
    Şi de mână mai dănos
    Şi de suflet mai duios.15
    El pe negrul de-a avea,
    Tot de nunţi mi l-ar ţinea.
    Eu la dânsul l-oi vedea
    Ori la nunţi, ori la război,
    Când ne-om lupta noi cu voi.
    El că mi l-ar dărui
    Sau că i l-oi cumpăni
    De trei ori cu venetici,16
    Venetici de câte cinci."
    Român Grue cam râdea
    Şi din gură răspundea:
    „Alei! mări, han bătrân!
    Ori nu ştii că sunt român?
    De-s român, sunt frate bun17
    Cu-orice cal viteaz nebun!
    Iar de ai bahmeţi fugari
    Şi de ai voinici tătari,
    Bahmeţi iuţi să mă gonească,
    Tătari crunţi să îndrăznească.
    Dă-le voie, dă-le ştire
    După mine să se-nşire
    Şi s-alerge să m-ajungă
    Pe câmpia astă lungă."

    III

    Ghirai hanul semn dădea,
    Tătărimea purcedea
    Pe cel câmp nemărginit
    Cu negară învelit
    Şi cu troscot coperit.
    Tătărimea se-nşira
    Şi fugind se răsfira
    Câte unul, unul, unul
    După negrişor nebunul,
    Negrişor fugea, fugea,
    Cum se fuge nu fugea,
    Ci sărea tot iepureşte
    Ş-alerga tot ogăreşte
    Nechezând tot voiniceşte.
    Alei! voi tătari păgâni,
    Vi s-a stins ziua de mâini!
    Iată Grue dă-napoi
    Şi s-aruncă printre voi
    Ca un vânt înviforat
    Într-un lan de grâu uscat;
    Şi cu negrişor nebunul
    Vă ia unul câte unul
    Şi din fugă vă coseşte
    Şi vă taie chip snopeşte18
    Şi de-averi vă curăţeşte
    Şi de boală vă scuteşte
    Şi vă lasă-n urma lui
    Ca momâi de-a câmpului!
    Apoi Grue se porneşte
    Şi-n Moldova se iveşte
    Ca un soare ce-ncălzeşte,
    Încălzeşte şi rodeşte,
    Că mult bine-n lume face
    Sufletul să şi-l împace.
    Creştinează19
    Şi botează,
    Da de fin
    Câte-un tretin
    Şi de fină
    O tretină.
    Şi cunună fete mari,
    Fără grijă de tătari,
    Şi ridică mănastiri
    Pentru timp de năvăliri,20
    Iar pe negru sprintenel
    Îl face frate cu el,
    Că românu-i frate bun
    Cu-orice cal viteaz nebun!


    Din volumul Poezii populare ale românilor Partea I: Legende-balade cântece bătrâneşti, adunate şi întocmite de Vasile Alecsandri.

    Note

    1. Ialpău, râu din Basarabia, ce se varsă în lacul numit Ialpug.

    2. Fiinţe fantastice care joacă un mare rol în basmele poporului.

    3. În broşura întâi a baladelor tipărite la laşi în anul 1852, se zice:

    Un cort mare şi rotat
    Mult e mândru naramzat,
    De ţăruşi de-argint legat
    Cu sferi albe de mătasă...
    Parcă-i cort de-mpărăteasă.

    4. Hanul de tătari purta denumirea de Ghirai, ca un titlu de suveranitate, după numele celui dintâi şef al tătarilor care a luat Crâmul.

    5. Tradiţia poporală spune de un copac locuit de sufletul unui om ce fusese spânzurat de crengile lui. Oricine adormea la umbra acelui arbore, făcea visuri de moarte care se împlineau până în trei zile. Poate că stejarul mortului din baladă să fie chiar acel din tradiţie.

    6. Adică nevestele mârzacilor şi tătarilor de gloată. Mârzacii erau de sânge hănesc şi formau o castă puternică între tătari. Numele lor era Myrza.

    7. Românii dau numele de păgân la toate neamurile ce nu erau de religia lui şi cu care se găseau în lupte.

    8. Bahmet sau bahamet, cuvânt de origine tătară, ce denumeşte caii din Bugeac.

    O mare parte din Basarabia poartă numele de Bugeac, de pe timpul năvălirii tătarilor în sânul ei, în urma morţii lui Ştefan-vodă. Câmpiile Bugeacului hrăneau înainte un soi de cai sălbatici ce erau foarte apreţuiţi de turci şi de tătari. Asemenea şi în Dobrogea, pe malul drept al Dunării, în faţă cu Basarabia de jos, se găseau herghelii de soi bun. Caii cei mai buni însă, cei mai frumoşi la faptură şi mai spornici la pas erau caii din Moldova.

    Cantemir zice în Descrierea Moldovei că turcii au un proverb care pomeneşte de frumuseţea tinerilor persani şi de agerimea cailor moldoveni. Acei cai erau foarte căutaţi de unguri şi de leşi pentru remonta cavaleriei.

    9. Grue vroieşte să-şi mărturisească păcatele înainte de a muri. Românii ţin foarte mult la îndeplinirea datoriilor lor de creştini.

    10. Unii din cântăreţi adaugă mult la faptele lui Grue, după cursul inspirării şi câteodată după nevoia rimei. Astfel, în ediţia baladelor din 1852, se citesc următoarele:

    Am curvit cu sora ta
    Ş-am ucis pe maica ta
    Ş-am tăiat pe frate-tău
    Ş-am ars pe tatăl tău.

    Este însă de presupus că Ghirai hanul cel era bătrân, nu mai avea nici tată, nici mamă pe timpul lui Grue.

    11. Aman e strigătul turcilor şi al tătarilor când ei se află în faţă cu un pericol. Aman înseamnă: „Graţie!"

    12. Vezi nota din balada lui Serb-Sărac.

    13. Caii din baladele şi din poveştile poporale sunt hrăniţi cu jăratic şi scot scântei de foc pe ochi şi pe nări când se aprind la fugă. A scoate însă scântei verzi înseamnă a simţi o durere vie.

    14. Litean sau litfean, locuitor din Litfania. Desele războaie ce avură moldovenii cu leşii, daunele ce făceau aceştia în ţară, când năvăleau, şi numeroasele lor călcări peste tractatele de pace, au dat cuvântului litfă o semnificare foarte urâcioasa. Litfa e sinonim de neam rău şi fără credinţă.

    15. În ediţia baladelor de la 1852, cu greşeală s-au tipărit următoarele versuri:

    Sa nu-l vinzi la vrun muntean
    Că munteanu-i om viclean.

    Adevăratul cântec bătrânesc, precum l-am aflat de la un cântăreţ orb din satul Bohotinu, anume Neculai Nastasi, pomeneşte de litfean, iar nu de muntean.

    16. Galbeni de Veneţia, ducaţi mari de câte cinci unul ce se numesc lefţi.

    17. Admirabilă caracteristică a românului de pe timpul vitejiei.

    18. Adică îi taie snopuri, snopuri ca grâul.

    19. Românii sunt foarte bucuroşi de cumetri judecând după marele număr de cumetri ce se găsesc în fiecare sat. Ceremonia botezului da loc la serbări voioase cu mese mari şi cu hore.

    20. Mănăstirile ce se ridicau în timpurile grele ale luptelor noastre cu vecinii erau destinate a fi şi templul lui Dumnezeu şi locuri de adăpostire pentru bătrâni, pentru femei şi copii, când năvăleau duşmanii în ţară.

    De aceea mănăstirile aveau ziduri mari ca nişte cetăţi, başte boltite şi tainiţe pentru ascunderea sculelor, şi erau mai mult clădite în locuri retrase, prin munţi şi în fundul codrilor.




    TE-AR MAI PUTEA INTERESA