Ştiri şi informaţii din toată lumea
    Editura Global Info / Literatură

    Vasile Alecsandri

    Vulcan

    I

    La gura Siretului,
    Prin postul Sân-Petrului,
    Ian, mări, că s-a ivit
    Un caic lung, poleit,
    Cu postav verde-nvelit.1
    Dar în el cine-mi era?
    Era Soliman Aga
    Cu cincizeci de ieniceri2
    Care poartă-n brâu hamgeri.
    Ei veneau încet, încet
    De la Dunărea-n Siret,
    Vadurile străbătând,
    Malurile cercetând
    De-un Vulcan, de-un căpitan,
    Duşmanul lui Soliman.
    Iată, mări, cum venea,
    Că pe-un mal se întâlnea
    Cu trei fete moldovence
    Floricele dunărence,
    Vorbitoare, cântătoare,
    Şi de pânzi înălbitoare.3
    „Bună vremea la trei fete!
    De nu sunteţi voi şirete,
    Spuneţi nouă de Vulcan,
    Unde-i aprigul bogdan?4
    Dacă-ţi spune voi cu drept,
    Răsări-v-ar flori la piept,
    Flori cu faţă de bujori
    Şi cu ochi de pruncuşori.
    Lucrul vostru să sporească,
    Pânzele să se-nălbească
    Cum e coala de hârtie
    Şi floarea de iasomie.
    Iar de nu-ti grăi cu drept,
    Arde-v-ar dorul în piept,
    Lucrul să nu vă sporească,
    Pânzele să nu albească,
    Ci la soare să-nnegrească
    Şi la vânt să putrezească."
    Cele fete moldovence
    Floricele dunărence,
    De la mal se depărtau
    Şi din gură cuvântau:
    „Atunce s-ajungeţi voi
    Când îţi afla de la noi
    Unde-i badea cel iubit
    Şi de turci nebiruit!"
    Turcii se posomorau,
    Pe mal verde coborau
    Şi de mers nu se opreau
    Pân' ce-n cale nu zăreau
    O sălcică rămurată
    Pe-un izvor rece culcată;
    Lângă salcie o bătrână
    Cu trei caftane-ntr-o mână5
    De sânge spălându-le,
    De pietre bătându-le;
    Iar sub salcIe-un căpitan,
    Şoimul ager de Vulcan,
    Stând la umbră şi dormind
    De-a lui viaţă ne-ngrijind,
    Că de pază mi-l păzeşte
    Şi la capu-i străjuieşte
    Pandelaş, un grec voinic
    Cu pistoale sub ilic,
    Slugă veche şi iubită
    De stăpânu-i dăruită.
    Soliman s-apropia
    Şi din gură-aşa grăia:
    „Bre Pandele! de vrei bani
    Să nu-i poţi mânca doi ani,
    Dă-ne pe Vulcan legat,
    Că-i peşcheş de împărat."
    Grecul lacom răspundea:
    „Daţi-mi banii ş-om vedea."
    Soliman se bucura,
    Bani-n poală-i număra,
    Zece pungi de irmilici,
    Opt de rubiele mici6
    Şi vro trei de venetici.
    Iar Pandele ce făcea?
    La stăpânu-i se ducea
    Şi cu brâu-i de mătasă,
    Brâu cu ţesătura deasă
    Îi lega braţele-n cruci
    Şi-l dăruia rob la turci.

    II

    Lângă malul ridicat
    Sta Vulcanul răsturnat
    Ca stejarul cel frunzos
    În pădure-aruncat jos.
    Împrejuru-i adunaţi
    Şedeau turcii înarmaţi
    Şi pe rând se întreba
    Ca ce moarte i-ar afla?
    Unii ziceau să-l omoare
    Cu laţ de spânzurătoare,
    Alţii să-l cufunde-n apă,
    Alţii să-l înfigă-n ţeapă,
    Alţii să-l taie pe loc,
    Alţii să-l arunce-n foc.
    Iar Pandele-i asculta
    Şi la rându-i cuvânta:
    „La cea moară părăsită,
    De stăpânul meu clădită,
    Este-o piatră de râşnit
    Care încă n-a slujit,
    Şi e bună de-aninat
    De un gât de vinovat
    Şi-n Siret de cufundat."
    Turcii toţi evet ziceau.7
    Pe Vulcan iute-l duceau
    Şi de piatră mi-l legau
    Şi-n Siret îl aruncau.
    Apele se deschideau
    Şi pe loc se închideau
    Cum se-nchide pe-un mormânt
    Gura negrului pământ.
    Apoi turcii purcedeau,
    La Galaţi ei se duceau,
    Lăsând îndărătul lor
    Pe luciul apelor
    Vălurele uşurele
    Şi vârteje-n cercurele.
    Iar Vulcan se cufunda
    Până ce de fund el da.
    Când în fund el ce făcea?
    Brâul cu dinţii-l rodea.
    Mână dreaptă-şi desfăcea,
    Din picioare s-opintea
    La lumină de ieşea.
    Apoi greu el înota
    Şi din gură cuvânta:
    „Sărăcuţ, amar de mine!
    Căci un ajutor nu-mi vine
    Să mă scoată de la greu,
    Să-mi lungească veacul meu!"
    Iată, mări, că deodată,
    Îi răspunde-un glas de fată:
    „Voinicele, ţine bine,
    Că eu vin, alerg la tine."
    Copiliţa sprintenică
    Sărea într-o luntricică
    Şi cu mâinile vâslea,
    Pe Vulcan de mi-l scăpa,
    Iar Vulcan o săruta
    Şi cu drag îi cuvânta:
    „Fire-ai, dragă, fericită!
    Că tu eşti a mea ursită,8
    Ca lumina de iubită.
    Mergi acum la tine-acasă
    Şi-ţi ia haine de mireasă
    Şi m-aşteaptă bucuroasă.
    Că eu dacă-oi izbândi
    Cu tine m-oi logodi,
    Ş-om face casa-mpreună,
    Să trăim viată bună."

    III

    El la târg se îndrepta,
    Mamei lui se arăta,
    Iar bătrâna lăcrima
    Şi cu jale cuvânta:
    „Alei! dragă, de eşti viu,
    Spune mamei ca s-o ştiu,
    Iar de nu, să te bocesc9
    Trupul să ţi-l pânzuiesc,
    Podurile să-ţi gătesc.10
    „Nu sunt mort, nu mă boci,
    Nici în pânzi nu mă-nveli,
    Ci în stremţe mă-nveleşte
    De mă schimbă caliceşte."
    Făcea mă-sa cum zicea,
    În calic îl prefăcea.
    El pe uliţe apuca,
    Crâşmele de le cerca,
    Cerca una, cerca două,
    Pân-împlinea câte nouă...
    Când a fost l-a nouălea,
    El înuntru năvălea,
    Că-nlăuntru el văzuse
    Pe Pandeli ce-l vânduse.
    Vânzătorul sta culcat
    Tocma-n fund pe un macat,
    Lăudându-şi faptele
    Şi bându-şi păcatele.
    „Noroc bun şi veselie
    Celor ce-s în avuţie,
    Să-mi faceţi parte şi mie!
    Căpitane Pandelaş,
    Tu, ce eşti un bogătaş!
    Dă-mi o frântă de leţcaie
    Că foamea cumplit mă taie
    Şi pân' la pământ mă-ndoaie."
    „Măi străine, măi sărace!
    De ţi-e foame, n-am ce-ţi face
    Că mă ţin greu înşelat
    De toţi banii ce i-am dat
    Pe ist paloş oţelit,
    Cu mănunchiul poleit."
    „Dă-l încoace, fătul meu,
    Ca să-l cercetez şi eu,
    Şi să-ţi spun adevărat
    Dac-ai fost tu înşelat."
    Grecul beat paloşu-i da,
    Iar Vulcan cum îl lua,
    Ochii-n sânge-şi încrunta
    Ş-apoi aspru cuvânta:
    „Alelei! fecior de lele!
    Vânzător zilelor mele!
    Nu te ţinea înşelat
    De câţi bani pe el ai dat,
    Dar te ţine înşelat
    Într-a cui mână l-ai dat
    Alei! fiară veninoasă!
    Litfă rea, necredincioasă!11
    Ce rău, spune, ţi-am făcut,
    Turcilor de m-ai vândut?
    Ori la mine n-ai avut
    De mâncat şi de băut?
    Haine bune de-mbrăcat?
    Cal frumos de-ncălecat?
    Ai vroit tu să mor eu,
    Dar n-a vroit Dumnezeu,
    Că de moarte m-a scăpat,
    Să te curăţ de păcat!"
    Cum zicea se şi izbea,
    Capul grecului tăia,
    Apoi trupu-i târâia
    Fără popă, nici prohod
    Pân la capra unui pod,
    Şi podeaua ridica
    Şi sub pod îl arunca.
    Apoi iar se întorcea,
    Iar pe uliţi purcedea
    Şi din turci el căsăpea
    Câţi pe mână-i încăpea.
    Apoi iute alerga
    Şi voios se cununa
    Cu cea fată moldoveancă,
    Floricică dunăreancă,
    Care-n haine de mireasă
    L-aştepta de mult acasă.
    Spusu-v-am cântec bătrân
    Şi mai am vro două-n sân.
    De-ţi avea suflete bune,
    Şi pe-acele vi le-oi spune.


    Din volumul Poezii populare ale românilor Partea I: Legende-balade cântece bătrâneşti, adunate şi întocmite de Vasile Alecsandri.

    Note

    1. Colorul verde e purtat la osmani numai de persoanele ce au un caracter sacru, precum hogii, dervişii, imamii, fiindcă stindardul lui Mohamed, sangeacul, e de culoare verde.

    2. Miliţia ienicerilor a fost instituită la 1362, sub sultanul Amurat, de către marele vizir Kara Halil Başa. Ea era compusă de robi luaţi în războaie după ce Ornus Beglerberg de la Rumelia luă Ipsala şi Malgara. După formarea acestei vestite miliţii, un şeic, anume Hagi Bektaş o binecuvântă, zicând: „Numele vostru să fie ienghişehri (cuvânt compus din enghi, nou, şi chehri, soldat); înfăţişarea voastră sa fie vie şi mândră; mâna voastră să fie învingătoare; sabia voastră ascuţită, lancea voastră totdeauna gata de a lovi capul duşmanului, şi oriunde veţi merge să vă întoarceţi cu chipul înflorit de sănătate".

    3. Viaţa patriarhală a familiilor române impune femeilor datoria de a ţese în case pânza trebuitoare pentru îmbrăcămintea bărbaţilor şi a copiilor. Ele au perfecţionat această industrie şi au ajuns a face meneşterguri şi ştergare foarte frumoase. Femeile de la munte poartă ştergare de mătase lucrate de dânsele, ce se deosebesc prin dibăcia ţesăturilor.

    4. Turcii dau Moldovei denumirea de Bogdania, după numele lui Bogdan, fiul lui Ştefan cel Mare, ce a închinat ţara sub suzeranitatea sultanilor. Ei le zic moldovenilor: bogdani.

    5. Caftanul e o haină orientală ce servea înainte ca un semn de onor. Domnii când primeau domnia, şi boierii când primeau boieria, erau învestiţi cu caftane.

    6. Monedă turcească de aur.

    7. Evet, cuvânt turcesc ce însemnează: aşa.

    8. Ursitul sau ursita însemnează mirele sau mireasa hotărâţi de soartă. Flăcăii şi fetele cred că norocul se ocupă de viitorul lor. Fetele mai cu seamă sunt în plecare de a-şi căta ursiţii în faţa apei de prin fântâni, în lucirea misterioasă a stelelor, în forma copacilor de prin păduri etc.

    9. Bocitul e un obicei ce există la români de pe timpul vechilor romani. Ca şi în epoca lui Traian, se află între femei bocitoare, care merg de bocesc morţii pe la case, şi pomenesc cu un ton plângător, de toate meritele lor.

    10. Când este a se face vreo înmormântare, obiceiul antic cere de a se aşeza poduri în calea mortului. Se întinde pe pragul porţii casei o pânză albă peste care trece cortegiul. A doua pânză se pune asemenea la jumătatea drumului, şi a treia pe pragul porţii de la biserică. Acele pânze se dau pe urmă de pomană la săraci împreună cu lumânările de ceară şi cu monedele aruncate pe ele. Aceste poduri alegorice închipuiesc punţile ce are a trece sufletul răposatului ca să ajungă la uşa raiului, iar monedele slujesc a plăti vămile pe astă lume (?). Afară de zisele monede se mai pune şi câte o monedă mică în mâna mortului, pentru ca să aibă cu ce plăti pe ceea lume barca lui Caron. Românii însă au uitat şi pe Caron şi râul Stix şi Câmpii Elisei din mitologia strămoşească, de când hristianismul a înlocuit religia păgânismului.

    11. Cuvântul litfă, care la început servea a denumi pe polonii din Litfania, a ajuns a însemna neam rău şi fără credinţă. Prin urmare, el se aplică de români la orice popor care i-au făcut daune rele.




    TE-AR MAI PUTEA INTERESA