Filozofie și religie / Yi King - Cartea transformărilor |
Yi King: 3. Dificultatea inițială1
Nori și tunete: imagine a DIFICULTĂȚII INIȚIALE
Acționează în acest chip, descâlcind și făcând ordine.
În haosul dificultății inițiale, ordinea este deja prezentă. Trebuie să ordonezi abundența confuză din momentele de la început, așa cum se descurcă firele de mătase ale unui ghem încâlcit. Pentru a te putea regăsi trebuie să distingi și să unești.
Situația în care te afli
DIFICULTATEA INIȚIALĂ pregătește o reușită minunată, favorizând perseverența. Nu întreprinde nimic. Este avantajos să angajezi ajutoare.
Epocile de geneză sunt înconjurate de dificultăți. E vremea nașterii dintâi. Dar aceste dificultăți provin din bogăția factorilor care luptă pentru a dobândi o formă. Situația este în mișcare; iată de ce, cu toată primejdia momentană, există perspectiva unui mare succes dacă se perseverează. Atunci când destinul se prezintă purtând chipul unor asemenea momente, totul rămâne încă inform și adumbrit. Trebuie să aștepți, pentru că orice gest prematur poate conduce la eșec.
Este, de asemenea, de o foarte mare importanță să nu rămâi singur pentru că ai nevoie de ajutoare ca să biruiești haosul. Dar aceasta nu înseamnă că trebuie să rămâi pasiv, contemplând evenimentele. Este necesar să intervii direct, revărsând pretutindeni un șuvoi de încurajări și directive.
Transformările situației
Nouă la început înseamnă:
Ezitare și obstacole. Este avantajos să perseverezi. Este avantajos să-ți iei ajutoare.
Atunci când, la începutul unei întreprinderi oarecare, te izbești de o piedică, nu te strădui să înaintezi cu orice preț; fii prudent și fă o pauză. Aceasta nu înseamnă să dezarmezi în fața obstacolului; trebuie să păstrezi în fața ochilor scopul urmărit și să cauți un sprijin convenabil. Acest sprijin nu-l vei găsi decât dacă în legăturile tale cu oamenii rămâi modest și te ferești de mândrie. Numai în acest fel reușești să aduni în jurul tău pe cei de al căror ajutor ai nevoie pentru a înlătura dificultățile.
Șase la al doilea loc înseamnă:
Dificultățile se înmulțesc. Calul și căruța își schimbă direcția. Nu este un tâlhar! Vei cere când va veni vremea. Fata este castă, nu se făgăduiește nimănui zece ani; ea își dă cuvântul.
Te afli în mijlocul dificultăților și de aceea te izbești mereu de câte ceva. În această situație intervine brusc o schimbare, ca atunci când cineva dă o așa de surprinzătoare direcție unei căruțe cu cal încât pare că a furat-o. Dar încet, încet, bagi de seamă că nu are intenții rele, că este prietenos și își oferă sprijinul. Dar oferta nu poate fi acceptată pentru că ea vine dintr-o direcție nepotrivită. Așteaptă să se împlinească vremea, asemănător unui ciclu rotund de zece ani. Condițiile normale vor reveni atunci de la sine și vei putea din nou să te însoțești cu cel sortit.
Cu imaginea logodnicii care, în ciuda numeroșilor pretendenți rămâne credincioasă celui pe care-l iubește, hexagrama dă un sfat pentru o anumită situație din viață: dacă în vreme de dificultăți, când totul pare că ți se împotrivește, ți se oferă pe neașteptate o ușurare dintr-o direcție cu care nu ai nici o legătură, trebuie să rămâi prudent și să nu-ți asumi nici o obligație decurgând dintr un asemenea ajutor. Altfel îți va fi lezată libertatea de decizie. Însă, dacă aștepți momentul potrivit, vremurile bune se vor reîntoarce și vei ajunge la cele nădăjduite.
Șase la al treilea loc înseamnă:
Cine vânează cerbul fără pădurar nu face decât să se rătăcească în codru. Înțelege semnele timpului și înfrânează-te! Dacă continui, vei obține doar umilință.
Când vrei să vânezi fără călăuză într-o pădure necunoscută, te rătăcești. Nu dori o evadare din dificultățile în care te afli fără o cercetare a cauzelor lor și fără un sfat înțelept. Soarta nu se lasă păcălită. Eforturile premature fără îndrumarea necesară conduc la insucces sau dezonoare. Iată de ce, recunoscând germenii evenimentelor care se anunță, este de preferat să renunți la o dorință, decât să-ți atragi asupra ta rușinea, căutând să obții cu orice preț împlinirea ei.
Șase la al patrulea loc înseamnă:
Calul și căruța se despart. Urmărește unirea. A pleca aduce noroc. Totul este avantajos.
Te afli într-o situație în care datoria îți cere să acționezi, dar îți lipsește puterea. Va apare însă o ocazie pentru a stabili anumite legături și nu trebuie să o scapi. Nu trebuie să te lași reținut de o rezervă excesivă sau de o mândrie deplasată. A te hotărî să faci primul pas este un semn de claritate lăuntrică, chiar dacă un astfel de gest comportă o anumită renunțare. Într-o situație dificilă nu este dezonorant să ceri ajutorul, pentru că atunci când găsești concursul potrivit totul merge bine.
Nouă la al cincilea loc înseamnă:
Necazuri în binecuvântare. Un pic de perseverență aduce noroc. Prea multă perseverență aduce nenoroc.
Te afli în situația în care nu ai nici o posibilitate de a-ți exprima bunele intenții în așa fel încât ele să poată să se manifeste în mod real și să și fie înțelese. Se interpun alte persoane și deformează ceea ce faci. Trebuie să fii prudent și să avansezi pas cu pas. Nu dori să ajungi cu orice preț la capătul unei întreprinderi importante, pentru că o astfel de acțiune nu reușește decât atunci când te bucuri deja de încrederea generală. Dar cu prețul unei munci constante și cu seninătate, poți acționa încetul cu încetul astfel încât, situațiile să se limpezească și să depășești obstacolele.
Șase sus înseamnă:
Calul și căruța se despart. Curg lacrimi de sânge.
Există oameni pentru care dificultățile începutului sunt prea grele. Ei rămân prizonierii acestor dificultăți fără să mai poată ieși din ele. Își lasă brațele să cadă renunțând la luptă. O astfel de resemnare nu poate aduce decât mâhnire. De aceea, Confucius face următorul comentariu: «Curg lacrimi de sânge; dar nu trebuie persistat într-o astfel de atitudine».
Note
1. Numele hexagramei desemnează propriu-zis un fir de iarbă care dă de un obstacol, de o „dificultate inițială“ în efortul lui de a ieși din pământ. Altfel spus, hexagrama indică modul în care cerul și pământul produc ființele. Primul lor demers este însoțit de dificultăți.
Trigrama inferioară are ca imagine tunetul, cel care trezește, iar mișcarea sa este dirijată în sus; trigrama superioară are ca imagine ploaia, insondabilul, primejdiosul, iar mișcarea sa este în jos. Prin urmare situația descrie ceva dens și haotic. Tunetul și ploaia umplu văzduhul. Dar haosul se limpezește: în timp ce insondabilul se scufundă, mișcarea dirijată în sus se degajează în cele din urmă de primejdie. Tensiunile se descarcă în furtună și toate ființele respiră, ușurate.
TE-AR MAI PUTEA INTERESA
Abonament la Secțiunea Filozofie și ReligieAnumite pagini din această secțiune pot fi accesate numai de către abonații la Secțiunea Filozofie și Religie. Abonamentul vă permite să accesați toate resursele din secțiune. Preț: 135 lei / 3 luni Prețul afișat acoperă un abonament pe trei luni. |