Ştiri şi informaţii din toată lumea
    Filozofie și religie / Yi King - Cartea transformărilor

    Yi King: 2. Receptivul1

    Deasupra pământului, Pământul: imagine a RECEPTIVULUI

    Fii inimă largă și suportă lumea exterioară.

    În timp ce în prima hexagramă, hexagrama cerului, dublarea semnului traduce durata în timp, în a doua, hexagrama pământului, dublarea semnifică extinderea în spațiu și fermitatea cu care pământul poartă tot ceea ce viețuiește și se mișcă pe el.

    Așa cum pământul suportă atât binele cât și răul fără deosebire, tot așa, și tu să-ți dezvolți un caracter larg, solid, rezistent, în stare să îndure și să poarte povara oamenilor și a lucrurilor.

    Situația în care te afli

    RECEPTIVUL făurește o izbândă minunată, favorizând printr-o tărie ca a iepei. Dacă vrei să întreprinzi ceva și să te pui în frunte, te vei rătăci, dar dacă vii în urmă, găsești un drum. Este folositor să ai prieteni la apus și la miazăzi și să te lași de prieteni la răsărit și miazănoapte. O stăruință liniștită aduce norocul.


    Perseverența este definită aici ca fiind asemănătoare cu aceea a unei iepe. Aceasta datorită următoarei semnificații: calul aparține pământului așa cum dragonul aparține cerului; termenul de „iapă“ este ales pentru că unește forța și agerimea calului cu blândețea și supunerea vacii.

    Aplicată la conduita omului, hexagrama indică necesitatea de a te comporta în conformitate cu situația. Cel ce consultă oracolul nu se găsește într-o poziție independentă, ci activitatea sa este asemănătoare aceleia a unui asistent. Rolul său nu este de a conduce, pentru că n-ar face decât să se rătăcească, ci de a se lăsa condus. Dacă știe să adopte o atitudine de acceptare a destinului, poate fi sigur că va găsi o îndrumare corespunzătoare. Dacă știe să se lase condus și nu se repede orbește, va învăța de la împrejurări ceea ce se cere de la el.

    Întrucât trebuie îndeplinită o sarcină, e nevoie de ajutor la ceasul de muncă și strădanie care urmează clipei în care gândurile ce trebuiesc înfăptuite au fost ferm precizate. Timpul de muncă și de efort este exprimat prin apus și miazăzi, pentru că acolo lucrează receptivul pentru creator (la fel ca natura vara și toamna). Dacă nu-ți aduni toate forțele, nu ajungi la capătul muncii. Iată de ce „a avea prieteni“ înseamnă a-ți realiza însărcinarea.

    Dar, în afară de muncă și de efort, există, de asemenea, o vreme pentru planuri și ordine: de aceea este necesară singurătatea.

    Răsăritul simbolizează locul de unde se primesc poruncile Învățătorului, iar miazănoaptea locul unde dai seama de cele pe care le-ai săvârșit. Acolo este necesar să fii singur și obiectiv. În ceasul acela sacru, trebuie să te ferești de orice tovărășie, pentru ca puritatea să nu fie întinată.

    Transformările situației


    Șase la început înseamnă:

    Dacă a căzut chiciura, nici înghețul nu-i departe.

    Așa cum forța luminoasă reprezintă viața, forța întunecată semnifică moartea. Toamna, atunci când vine primul îngheț, puterea întunericului și a frigului abia începe să se desfășoare. După primele semne, manifestările morții se înmulțesc treptat, urmând legi bine determinate, până în momentul în care se așterne iarna cu toată puterea ei.

    Exact așa este și în viață. De îndată ce anumite semne abia perceptibile ale declinului și-au făcut apariția, mișcarea se accentuează până când, în cele din urmă, se instalează decrepitudinea. Dar în viață este posibil să previi decadența fiind atent la aceste semne și înfruntându-le la momentul oportun.


    Șase la al doilea loc înseamnă:

    Direct, pătrat, mare. Deși fără un plan anume, totuși nu rămâne nimic nefavorizat.

    Forma pătrată este atributul fundamental al pământului; un pătrat se dezvoltă plecând de la o linie dreaptă, iar un cub plecând de la un pătrat. Urmând însușirile creatorului, receptivul și le orânduiește pe ale sale. Avem aici pura supunere la legea creatorului; iată de ce receptivul nu are nevoie nici de planuri, nici de efort deosebit, și totuși, totul merge foarte bine.

    Natura zămislește ființele fără ipocrizie; ea este pașnică și liniștită. Măreția ei constă în aceea că nu refuză susținerea nici unei ființe. De aceea atinge fără șiretlicuri și fără un plan anume binele pentru toate lucrurile. În ceea ce-l privește pe om, el ajunge la suprema înțelepciune atunci când toate faptele sale se dovedesc a fi tot așa de ușor de înțeles prin ele însele, așa cum este și natura.


    Șase la al treilea loc înseamnă:

    Chip ascuns; rămâi perseverent. Dacă te afli în slujba unui împărat, nu căuta noi și noi munci, ci desăvârșește ceea ce ți s-a încredințat deja.

    Un om lipsit de vanitate este în stare să-și ascundă trăsăturile de caracter, și astfel, să nu atragă prea de timpuriu atenția asupra sa. Poate astfel să se zidească pe sine însuși în pace. Iar dacă împrejurările o cer, va fi în stare să se pună în evidență, dar și atunci cu rezerve. Înțelept, el va lăsa de bună voie celorlalți gloria și nu va cauta să obțină rezultate imediate, ci va împlini faptele în așa fel încât să aducă roade în viitor.


    Șase la al patrulea loc înseamnă:

    Sac legat la gură. Fără învinuiri. Fără laude.

    Atitudinea desemnată aici este cea a extremei reticențe, a rezervei maxime. Ceasul este primejdios; orice mișcare înainte va conduce fie la ostilitatea adversarilor mai puternici, dacă vrei să lupți, fie la o falsă recunoștință, întemeiată pe o neînțelegere, dacă te arăți conciliant. Este deci convenabil să rămâi rezervat, fie că te găsești în singurătate, fie că te afli în agitația lumii, pentru că și acolo te poți ascunde atât de bine încât să nu te găsească nimeni.


    Șase la al cincilea loc înseamnă:

    O lenjerie galbenă aduce mare noroc.

    Galbenul este culoarea pământului și a căii de mijloc, simbol a ceea ce este demn de încredere și autentic. Lenjeria este împodobită fără prea multă strălucire, semn al rezervei specifice unui spirit nobil. Dacă cineva este adus într-un loc de frunte, dar nu încă într-o situație independentă, adevăratul succes se sprijină pe o discreție desăvârșită.


    Șase sus înseamnă:

    Dragoni luptându-se pe pajiște. Sângele lor este negru și galben.

    Sus de tot, întunericul trebuie să cedeze locul luminii. Dacă el ține să se mențină într-o poziție care nu este a sa, să comande în loc de a sluji, atrage asupra lui mânia celui puternic. Ca urmare se dă o bătălie în care se prabușește, nu fără pagube de ambele părți.

    Albastrul închis este culoarea cerului, galbenul este culoarea pământului. Prin urmare atunci când curge sânge negru și galben, este semn că lupta este păgubitoare pentru ambele puteri fundamentale2.


    Dacă nu apar decât cifre de șase, aceasta înseamnă:

    Statornicia neabătută este cu folos.

    Semnul receptivului se transformă în cel al creatorului. El dobândește astfel puterea duratei ținându-se cu fermitate de ceea ce este drept.

    Note

    1. Această hexagramă este compusă în întregime din linii întrerupte. Liniile întrerupte corespund forței primare yin, care este întunecată, receptivă. Proprietatea hexagramei este supunerea devenită dăruirea de sine, iar imaginea ei este pământul. Este complementul creatorului; complementul și nu opusul său, pentru că nu luptă împotriva lui ci îl completează.

    Este Natura în fața Spiritului, pământul în fața cerului, spațialul în fața temporalului, femininul matern în fața masculinului patern. Aplicat situațiilor umane, principiul acestei complementarități nu se întâlnește numai în relațiile dintre bărbat și femeie, ci și în raporturile dintre prinț și dregătorul său, dintre tată și fiu și chiar înlăuntrul fiecărei persoane, în coexistența dintre raționalitate și sensibilitate.

    Nu se poate vorbi totuși de un dualism veritabil, pentru că între cele două hexagrame există o relație ierarhică clară. Receptivul în sine, firește, este tot atât de important ca și creatorul, dar atributul de „dăruire de sine“ definește locul pe care această calitate primordială îl ocupă față de prima.

    Ea trebuie să fie așezată sub conducerea creatorului pentru că atunci produce rezultate fericite. Dar dacă își părăsește locul și vrea să meargă alături de creator, la egalitate cu el, atunci, între cele două aspecte se naște o luptă care produce efecte nefaste atât pentru unul cât și pentru celălalt.

    2. Linia superioară a acestei hexagrame evocă mitul despre Lucifer care se ridică împotriva Divinității supreme.




    TE-AR MAI PUTEA INTERESA


    Abonament la Secțiunea Filozofie și Religie

    Anumite pagini din această secțiune pot fi accesate numai de către abonații la Secțiunea Filozofie și Religie. Abonamentul vă permite să accesați toate resursele din secțiune.

    Preț: 135 lei / 3 luni

    Adaugă în coș

    Prețul afișat acoperă un abonament pe trei luni.